
تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 414 |
تعداد مقالات | 5,478 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,010,639 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,299,937 |
تئوری یکپارچه پذیرش و استفاده از فناوری جهت پیشبینی تمایل به استفاده از پهپادها در حملونقل کالا در ایران | ||
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 اردیبهشت 1404 اصل مقاله (1.49 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22060/ceej.2025.21450.7728 | ||
نویسندگان | ||
علی ادریسی* 1؛ هومان گنجی پور2 | ||
1مدیر گروه راه و ترابری خواجه نصیر | ||
2دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
پهپاد کالارسان پهپادی است که برای حملونقل کالا استفاده میشود. این تکنولوژی یکی از ایدههای نوظهور در زمینه ارسال کالاست که در سالیان اخیر مورد توجه بسیاری از خدماتدهندگان، فعالان حوزه بازاریابی و برنامهریزان لجستیکی قرار گرفته است. هدف از انجام این پژوهش، تعیین فاکتورهای تاثیرگذار بر تمایل کاربران به استفاده از پهپاد کالارسان به عنوان روشی جدید برای ارسال کالا در آینده است. بدین منظور، با استفاده از نسخه دوم و جدیدترِ تئوری یکپارچه پذیرش و استفاده از فناوری به عنوان مدل پایه و اضافه کردن متغیرهای جمعیتشناختی (از جمله سن، جنس، میزان تحصیلات، درآمد ماهیانه خانوار و میزان آشنایی با پهپاد کالارسان) به عنوان متغیرهای کنترلکننده، مدل پژوهش پیشنهاد گردید. با طراحی و توزیع یک پرسشنامه اینترنتی، اطلاعات حاصل از 357 خریدار ایرانی برای اجرای مدل معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی گردآوری شد. نتایج حاصل از مدلسازی نشان میدهد که تمام متغیرهای تئوری یکپارچه به جز انتظار عملکرد (به عبارت دیگر، متغیرهایی همچون انتظار تلاش، شرایط تسهیلکننده و انگیزه درونی) ، تاثیر مثبت و معناداری بر تمایل خریداران به استفاده از پهپاد کالارسان دارند. علاوه بر این، درآمد ماهیانه خانوار و میزان آشنایی با پهپاد کالارسان نیز به طور مثبتی بر پذیرش پهپاد کالارسان توسط کاربران تاثیرگذارند. درنهایت، نتایج تئوری و کاربردی حاصل از این پژوهش توضیح داده شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
پهپاد کالارسان؛ ارسال کالا؛ پذیرش خریداران؛ مدل معادلات ساختاری؛ تئوری یکپارچه پذیرش و استفاده از فناوری | ||
موضوعات | ||
راه و ترابری و حمل و نقل - حمل و نقل زمینی؛ راه و ترابری و حمل و نقل - مدل سازی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Applying UTAUT2 to understanding online buyers’ intention to adopt delivery drones in Iran | ||
نویسندگان [English] | ||
Houmaan Ganjipour2؛ | ||
2Civil Engineering Faculty, K. N. Toosi University of Technology, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Drone delivery is an emergent idea for last-mile delivery that has received the attention of many service providers, marketing activists, and logistic planners. This study is aimed at determining the factors influential in the acceptance of delivery drones as a new way for last-mile delivery in the future. In this regard, the study model was proposed using the unified theory of acceptance and use of technology (UTAUT2) as the base model and adding socio-demographic variables (age, education, gender, monthly household income and drone delivery familiarity) as control variables to it. The information about 357 Iranian buyers was collected for the partial least square structural equation modeling (PLS-SEM) by designing an online questionnaire. The results indicated that all variables of UTAUT2, except for performance expectancy (effort expectancy, facilitating conditions and hedonic motivation), had a positive and significant effect on the intention of buyers to use delivery drones. In addition, the effect of monthly household income and drone delivery familiarity was also positive and significant. In the end, the theoretical and applied results of the study are explained. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Delivery drone, Last-mile delivery, UTAUT2, Adoption behavior, PLS-SEM | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 46 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 45 |