
تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 5,491 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,070,368 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,323,157 |
بهبود تاب آوری پست های هوایی در برابر زلزله: مطالعه موردی (ترانسفورماتور kVA 315 مستقر بر دو پایه بتنی واقع در میانه خط) | ||
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 19 خرداد 1404 اصل مقاله (2.85 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22060/ceej.2025.23376.8154 | ||
نویسنده | ||
حمید توپچی نژاد* | ||
گروه مهندسی عمران، دانشگاه رازی | ||
چکیده | ||
تجربه زلزله های گذشته نشان داده که ترانسفورماتورهای موجود در پست های هوایی از جمله تجهیزات آسیب پذیر در خطوط توزیع نیرو می باشند. لرزش و دوران های قابل توجه ترانسفورماتورها در هنگام زلزله منجر به آسیب دیدن ملحقات ترانسفورماتور (همانند بوشینگ ها) و اتصالات سکوی نشیمن آن، و نهایتا لغزش یا واژگونی ترانسفورماتور می گردد. در غالب پست های هوایی موجود یک و یا هردو انتهای سکوی ترانسفورماتور توسط اتصالات اصطکاکی- بجای اتصالات استاندارد پیچ و مهره ای- به پایه های بتن آرمه پست متصل شده اند. در مقاله حاضر ضمن ریشه یابی دلایل کاربرد وسیع اتصالات اصطکاکی در پست های متعارف، رفتار لرزه ای یک پست دوپایه kVA315 واقع در میانه خط توزیع مطالعه شده است. براساس تحلیل های تاریخچه زمانی غیرخطی انجام شده در این مقاله عملکرد لرزه ای اتصالات اصطکاکی سکوی ترانسفورماتور به پایه ها نامناسب بوده و بنابراین پست هوایی مورد بررسی فاقد تاب آوری لازم در قبال زلزله مبنای طرح خواهد بود. در ادامه با ارائه راهکارهای بهسازی لازم، اتصالات سکوی ترانسفورماتور مورد نظر مقاوم سازی شده و پاسخ لرزه ای پست مقاوم سازی شده با رفتار لرزه ای قبل از مقاوم سازی آن مقایسه شده است. جزئیات مقاومسازی ارائهشده در این پژوهش با محدود کردن دوران های ترانسفورماتور به کمتر از 0.015 رادیان بهطور قابلتوجهی موجب ارتقای سطح عملکرد پست هوایی و افزایش پایداری ترانسفورماتور آن در برابر زلزلههای نظیر سطح مبنای طراحی خواهد شد. | ||
کلیدواژهها | ||
پست های هوایی؛ سکوی ترانسفورماتور توزیع؛ تاب آوری؛ پایه بتنی؛ مقاوم سازی لرزه ای | ||
موضوعات | ||
ارزیابی آسیب پذیری لرزه ای | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Improving the Seismic Resilience of Aerial Substations: A Case Study of a 315 kVA Transformer Mounted on Two Concrete Poles Located in the Middle of the Line | ||
نویسندگان [English] | ||
Hamid Toopchi-Nezhad | ||
Department of Civil Engineering, Razi University, Kermanshah, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Past earthquakes have demonstrated that pole-mounted transformers are among the most vulnerable components in power distribution networks. Significant vibrations and rotations experienced by transformers during seismic events can damage accessories such as bushings and compromise the connections of their mounting platforms, potentially leading to transformer slipping or overturning. In most existing aerial transformers, one or both ends of the transformer platform are connected to reinforced concrete poles using friction joints instead of standard bolt-and-nut connections. This study examines the reasons behind the widespread use of friction joints in conventional aerial transformers and investigates the seismic behavior of a 315 kVA two-pole substation located mid-line in a power distribution system. Nonlinear time history analyses indicate that the seismic performance of the frictional connections between the transformer platform and the concrete poles is insufficient, leaving the substation incapable of withstanding design-level earthquakes. To address these deficiencies, a retrofit solution has been proposed and implemented, strengthening the connections of the transformer platform. A comparative analysis of the retrofitted and original configurations demonstrates that the novel retrofitting details effectively limit transformer rotations to less than 0.015 radians during design-basis earthquakes. These enhancements significantly improve the stability and seismic performance of aerial transformers, ensuring greater resilience under seismic loading. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Aerial substations, Distribution transformer platform, Resilience, Concrete pole, Seismic retrofit | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 5 |