
تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 419 |
تعداد مقالات | 5,511 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,209,763 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,405,266 |
مطالعه قابلیت اعتماد کنترل فعال ارتعاشات مبتنی بر شناسایی سیستم | ||
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 12 تیر 1404 اصل مقاله (2.76 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22060/ceej.2025.23565.8182 | ||
نویسندگان | ||
امین قلی زاد* 1؛ مونا شعاعی پرچین2 | ||
1اردبیل، انتهای بلوار دانشگاه، دانشگاه محقق اردبیلی، دانشکده فنی، امین قلیزاد | ||
2گروه مهندسی عمران دانشکدۀ فنی و مهندسی دانشگاه محقق اردبیلی اردبیل، ایران | ||
چکیده | ||
قابلیتاعتماد سامانههای کنترل ارتعاشات تحت تاثیر عدمقطعیتهای موجود در پارامترهای دینامیکی سازه، مشخصات کنترلر و تحریکات خارجی قرار میگیرد. در مواردی که هدف، طرح کنترل برای سازههاییست که مشخصات آنها در اختیار نمیباشد، استفاده از روشهای شناسایی در تخمین پارامترهای دینامیکی و طراحی کنترلر راهگشا است. کنترلر طراحیشده بر مبنای شناسایی از طرفی خطای ذاتی مدلسازی را بههمراه دارد و از سویی تحت تاثیر خطای روشهای شناسایی قرار میگیرد. میتوان از مقایسه عملکرد کنترلر مبتنی بر شناسایی با کنترلر مبتنی بر مدل فرضی، تخمینی از تاثیر دقت شناسایی در کنترل ارتعاشات بهدست آورد. این رویکرد ضمن صرفهجویی در هزینههای هوشمندسازی، نقش منفی عدمقطعیتها در پارامترهای سازه را کمرنگ نموده و میتواند با استخراج مشخصات سازه به طراحی کنترلر بپردازد. در این مطالعه با درنظرگرفتن عدمقطعیتهای موجود در پارامترهای سازه و تحریک خروجی، نخست سیستم کنترل اولیه طراحی شده و در ادامه براساس پاسخهای ثبتشده، سازه با روش زیرفضای تصادفی شناسایی شده است تا کنترلر دیگری بر مبنای شناسایی طراحی گردد. در نهایت با تعریف تابع خرابی بهصورت اختلاف بیشینه پاسخ تغییرمکان طبقهی فوقانی سازه برای دو کنترلر، تخمینی از قابلیتاعتماد سیستم کنترل بهدست آمده است. مطابق نتایج درصد موفقیت برای کنترلر مبتنی بر شناسایی نسبت به کنترلر اصلی 75/99 بوده و توزیعهای آماری برای شاخصهای عملکرد کنترلر مبتنی بر شناسایی از میانگین پایینتر و انحرافمعیار بالاتری نسبت به کنترلر فرضی برخوردار هستند؛ این امر میتواند متاثر از دقت پایین و برآورد بالاتر نسبتهای میرایی در سازههای شناساییشده باشد که قابلیتاعتماد بالاتری برای کنترلر مبتنی بر شناسایی سبب شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
زیرفضای تصادفی؛ شبیهسازی مونتکارلو؛ شناسایی سیستم؛ قابلیتاعتماد؛ کنترل فعال | ||
موضوعات | ||
پایش سلامت سازه ها؛ دینامیک سازه؛ قابلیت اطمینان؛ کنترل سازه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Reliability Study of Identification-based Active Control | ||
نویسندگان [English] | ||
Amin Gholizad1؛ Mona Shoaei-parchin2 | ||
1Civil Engineering Department Faculty of Engineering University of Mohaghegh Ardabili Ardabil, Iran | ||
2Civil Eng. Dept., Faculty of Eng., University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The reliability of vibration control systems is influenced by uncertainties in dynamic parameters of structure, the characteristics of controller, and external excitations. When designing controllers for structures with unspecified or unavailable specifications, identification methods for estimating dynamic parameters and controller design offer a practical solution. However, controllers based on identification methods are subject to two main sources of error: modeling inaccuracies and identification errors. By comparing the performance of controllers designed using identification methods with those based on assumed models, it is possible to evaluate the impact of identification accuracy on control effectiveness. This approach minimizes the negative effects of uncertainties in structural parameters while reducing the costs associated with intelligentization. In this study, uncertainties considered in structural parameters and external excitations. Initially, a primary control system was designed, and the structure was identified using the stochastic subspace identification based on recorded responses. Subsequently, a secondary controller was designed based on identification. The failure function was defined as maximum difference in displacement response of the upper story of structure between two controllers. Using this metric, the reliability of control system was estimated. The results showed that the identification-based controller achieved a success rate of 99.75% compared to original controller. However, the statistical distributions of the performance indexes for the identification-based controller exhibited a lower mean and higher standard deviation than those of assumed-model-based controller. This improvement is likely influenced by the lower accuracy and higher estimated damping ratios of the identified structures, which contribute to increased reliability of identification-based controller. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Stochastic subspace identification, Monte Carlo simulation, system identification, reliability, active control | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 7 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 5 |