
تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 427 |
تعداد مقالات | 5,569 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,748,859 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,707,753 |
استفاده از کنترل مدل پیشبین یکپارچه در شبیهسازی کنترل پایداری و کنترل کشش یک خودروی الکتریکی | ||
نشریه مهندسی مکانیک امیرکبیر | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 31 شهریور 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22060/mej.2025.24465.7872 | ||
نویسندگان | ||
محمدرضا فاضل* 1؛ میلاد یزدانپناه2 | ||
1دانشکده مهندسی مکانیک/دانشگاه یزد/یزد/ایران | ||
2دانشگاه یزد، یزد، ایران | ||
چکیده | ||
دو مورد از چالشهای اصلی خودروهای الکتریکی، تضمین پایداری و عدم لغزش چرخهاست. در خودروی الکتریکی این مقاله، هریک از چرخها دارای موتور الکتریکی مستقل است و این خودروی معمولی از انواع خودمختار و خودران در سطح پایینتری قرار دارد. برای بدنه این خودرو سه درجه آزادی و برای چرخ آن نیز سه درجه آزادی منظور شده است که برای حرکت بر سطح تخت یک جاده، مناسبت دارد. معادلات دیفرانسیل حاکم از روش نیوتن-اویلر بهدست آمدهاند. پس از مدلسازی ریاضی و تعیین فضای حالت غیرخطی برای خودرو و چرخ، راستیآزمایی معادلات از مقایسه با نرمافزار خودرویی کارسیم اثبات شده است. در ادامه، هر دو موضوع کنترل یا تضمین پایداری خودرو و کنترل کشش چرخ یا پرهیز از لغزش به کمک یک کنترلکننده یکپارچه از نوع مدل پیشبین انجام شده است، در این صورت تداخل عملکرد و اختلال برای کنترلکننده پدید نمیآید. در مقالات مشابه، یا کنترلکنندههای مجزا و از انواع مختلف بهکار رفتهاند و یا به صورت سلسهمراتبی و آبشاری تعبیه شدهاند که مشمول تداخل و اختلال خواهند بود. بعلاوه در این کنترلکننده، تابع هزینهای برای کمینهکردن شاخصهای مدنظر و بهینهسازی در نظر گرفته شده است تا قیدهای مسئله برآورده شوند. نتایج شبیهسازی نشان میدهد که این کنترلکننده بر اساس استاندارد اروپایی خودرو در هر دو مورد کنترل پایداری و کنترل کشش موفق بوده است و نتایج بهدست آمده قابل اعتماد هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
خودروی الکتریکی؛ کنترل پایداری؛ کنترل کشش؛ کنترل مدل پیشبین؛ بهینهسازی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Using Integrated Predictive Model Control in the Simulation of Stability and Traction Control of an Electric Vehicle | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Reza Fazel1؛ Milad Yazdanpanah2 | ||
1Department of Mechanical Engineering/Yazd University/Yazd/Iran | ||
2Department of Mechanical Engineering, Yazd University, Yazd, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Two of the main challenges of electric vehicles are ensuring stability and preventing wheel slippage. In the electric vehicle in this article, each wheel has an independent electric motor, and this conventional vehicle is at a lower level than the autonomous and self-driving types. The body of this car has three degrees of freedom, and the wheel has three too, which is suitable for moving on a flat road surface. The governing differential equations are obtained using the Newton-Euler method. After mathematical modeling and determining the nonlinear state space for the vehicle and wheel, the equations are verified by comparison with the CarSim software. Furthermore, both the control or ensuring of vehicle stability and the control of traction or avoiding slippage are carried out with the help of an integrated predictive model controller, in which there is no interference or failure to the controller. In similar articles, separate controllers have been used, or they have been implemented in a hierarchical and cascaded manner, which will be subject to interference and disruption. In addition, in this controller, a cost function is considered to minimize the desired indicators and optimize them to satisfy the constraints of the problem. Simulation results show that this controller has been successful in both stability control and traction control based on the European automotive standard, and the results obtained are reliable. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Electric Vehicle, Stability Control, Traction Control, Predictive Model Control, Optimization | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2 |