| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 430 |
| تعداد مقالات | 5,597 |
| تعداد مشاهده مقاله | 7,096,227 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,042,261 |
بررسی بهکارگیری فنر بادی در سیستم تعلیق دو جناغی بر رفتار سینماتیکی، پایداری و فرمانپذیری خودروهای سنگین | ||
| نشریه مهندسی مکانیک امیرکبیر | ||
| دوره 57، شماره 6، شهریور 1404 اصل مقاله (2.73 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22060/mej.2025.23981.7830 | ||
| نویسندگان | ||
| امید اخترشناس قدیم1؛ هادی حسینی2؛ جلال جودکی* 3 | ||
| 1دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران | ||
| 2دانش آموخته دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه علم و صنعت ایران | ||
| 3دانشگاه صنعتی اراک-مهندسی مکانیک | ||
| چکیده | ||
| سیستم تعلیق یکی از مهمترین اجزای خودروها است که در کنترل، پایداری و فرمانپذیری، قابلیت تغییر ضریب فنریت با تغییر وزن خودرو تأثیر به سزایی دارد. در این مقاله، اثر اضافه نمودن فنر بادی به سیستم تعلیق دو جناغی که خود مجهز به کمکفنر و میله پیچش است، بررسی خواهد شد. برای این منظور ابتدا، معادلات دیفرانسیل سیستم تعلیق بادی که از پارامترهای غیرخطی تشکیل شده است، سادهسازی شده و ضریب فنریت فنربادی محاسبه میشود و سپس با مدلسازی سیستم تعلیق دو جناغی مجهز به دو کمکفنر هیدرولیکی، میله پیچش و فنربادی در نرمافزارهای آدامزکار و تراکسیم و واردکردن رابطه نیرو-جابهجایی فنربادی و سایر دادههای ورودی اعم از ضریب سختی میله پیچش، رابطه نیرو_سرعت کمکفنرها، جرم معلق، جرم غیر معلق، ضریب سختی تایر و..... به تحلیل سیستم تعلیق مذکور پرداخته خواهد شد و عملکرد آن در دو حالت مجهز به فنربادی و فاقد فنربادی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. تستهای سینماتیک و سفتی با نرمافزار آدامزکار و تستهای فرمانپذیری، پایداری و راحتی با نرمافزار تراکسیم انجام خواهد شد. نتایج نشان داده است که عملکرد این سیستم تعلیق از نظر پایداری و فرمانپذیری نسبت به سیستم تعلیق فاقد فنربادی بهبودیافته و منجر به شتاب عمودی کمتر خودرو و حرکت نرمتر در حین حرکت در پیچها و جادههای با موج سینوسی میشود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| سیستم تعلیق دو جناغی؛ فنر بادی؛ فرمان پذیری؛ پایداری؛ آدامزکار | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Studying the effect of Implementing Air Spring on Kinematic Behavior, Stability and Handling of Heavy Vehicles | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Omid Akhtarshenas Ghadim1؛ Hadi Hosseini2؛ Jalal Joudaki3 | ||
| 1Malek Ashtar University, Tehran, Iran | ||
| 2Department of Mechanical Engineering, Iran University of Science and Technology, Tehran | ||
| 3Arak University of Technology | ||
| چکیده [English] | ||
| The suspension system plays a critical role in off-road vehicles, exerting a considerable influence on control, stability, handling, and the ability to adjust the spring response with variations of the vehicle weight. This study investigates the effect of adding an air spring into a double wishbone suspension system, which is further augmented by a shock absorber and a torsion bar. Initially, the differential equations governing the air suspension system—characterized by nonlinear parameters—are simplified to calculate the air spring's coefficient. Subsequently, a model of the double wishbone suspension system, including two hydraulic shock absorbers, a torsion bar, and an air spring, is modeled in Adams Car and TruckSim software. The model analyzes the force-displacement relationship of the air spring based on the main input data such as the stiffness coefficient of the torsion bar, the force-velocity characteristics of the shock absorbers, the suspended and unsuspended masses, and the tire stiffness coefficient. The performance of the vehicle is studied for the suspension system with and without an air spring. The kinematic and Compliance tests are conducted utilizing Adams Car while handling, stability, and comfortability evaluations are performed employing TrackSim software. The results show that the suspension system's performance is enhanced regarding stability and handling when utilizing air springs, resulting in reduced vertical acceleration of the vehicle and a more seamless driving experience on curved and sine-wave roads. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Double Wishbone Suspension System, Air Spring, handling, Stability, Adams Car | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 64 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 28 |
||