 
				| تعداد نشریات | 8 | 
| تعداد شمارهها | 431 | 
| تعداد مقالات | 5,600 | 
| تعداد مشاهده مقاله | 7,115,204 | 
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,048,158 | 
| تحلیل و مدلسازی عوامل مؤثر بر پذیرش رباتهای کالارسان توسط کاربران شبکه حملونقل در ایران | ||
| نشریه مهندسی عمران امیرکبیر | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 09 آبان 1404 اصل مقاله (2.44 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22060/ceej.2025.23973.8252 | ||
| نویسندگان | ||
| علی ادریسی* 1؛ سحر مجاوری2؛ هاجر هدایت2 | ||
| 1گروه آموزشی راه و ترابری، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین توسی، تهران، ایران | ||
| 2گروه آموزشی راه و ترابری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| با رشد تجارت الکترونیک و افزایش تقاضا برای تحویل سریع، رباتهای کالارسان بهعنوان یکی از نوآوریهای مهم در حوزه حملونقل شهری مطرح شدهاند. این پژوهش با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر قصد استفاده از این رباتها در میان خریداران ایرانی انجام شد. بدین منظور، با ترکیب مدل پذیرش فناوری (TAM) و مدل یکپارچه پذیرش و استفاده از فناوری (UTAUT2) و افزودن متغیرهایی همچون ریسک مالی و خطر ادراکشده، مدلی مفهومی ارائه گردید. دادهها از طریق پرسشنامه آنلاین و با استفاده از 325 پاسخ معتبر گردآوری و با روش مدلسازی معادلات ساختاری (PLS-SEM) تحلیل شدند. نتایج نشان داد که انتظار عملکرد (β=0.636)، سودمندی ادراکشده (β=0.531) و سهولت استفاده ادراکشده (β=0.486) مهمترین عوامل مثبت در شکلگیری قصد استفاده از رباتهای کالارسان هستند، در حالی که ریسک مالی (β=-0.496) و خطر ادراکشده (β=-0.245) اثر منفی و معناداری بر پذیرش کاربران دارند. بر این اساس، طراحان فناوری میتوانند با بهبود قابلیت اطمینان و سهولت کاربری، جذابیت این رباتها را افزایش دهند و سیاستگذاران و شرکتهای لجستیکی نیز با ارائه مدلهای قیمتگذاری منصفانه و تضمین ایمنی میتوانند موانع اصلی پذیرش را برطرف کنند. این نتایج چارچوبی عملی برای برنامهریزی توسعه و پیادهسازی رباتهای تحویل کالا در ایران فراهم میآورد. کلمات کلیدی: ربات های کالارسان ، ریسک مالی، انتظار عملکرد، سودمندی درک شده، سهولت درک شده. | ||
| کلیدواژهها | ||
| ربات های کالارسان؛ ریسک مالی؛ انتظار عملکرد؛ سودمندی درک شده؛ سهولت درک شده | ||
| موضوعات | ||
| حمل و نقل در راستای توسعه پایدار | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Analysis and Modeling of the Factors Influencing the Acceptance of Delivery Robots by Users of the Transportation Network in Iran | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Ali Edrisi1؛ Sahar Mojaveri2؛ Hajar Hedayat2 | ||
| 1Depaerment of transportation, KNTU university of technology, Tehran, Iran | ||
| 2Depaerment of transportation, KNTU university of technology, Tehran, Iran | ||
| چکیده [English] | ||
| With the growth of e-commerce and the increasing demand for fast delivery, delivery robots have emerged as a significant innovation in urban transportation. This study aimed to identify the factors influencing Iranian consumers’ intention to use such robots. To this end, the Technology Acceptance Model (TAM) and the Unified Theory of Acceptance and Use of Technology 2 (UTAUT2) were combined, while additional variables such as financial risk and perceived risk were incorporated into a conceptual framework. Data were collected through an online questionnaire with 325 valid responses and analyzed using Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLS-SEM). The results revealed that performance expectancy (β=0.636), perceived usefulness (β=0.531), and perceived ease of use (β=0.486) are the most significant positive determinants of the intention to adopt delivery robots, whereas financial risk (β=-0.496) and perceived risk (β=-0.245) exert significant negative effects. Accordingly, technology designers can enhance the attractiveness of delivery robots by improving system reliability and ease of use, while policymakers and logistics companies can address the main barriers to adoption by implementing fair pricing models and ensuring safety. These findings provide a practical framework for planning the development and deployment of delivery robots in Iran. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Autonomous delivery robots, financial risk, performance expectancy, perceived usefulness, perceived ease of use | ||
| سایر فایل های مرتبط با مقاله | ||
| مراجع | ||
|  | ||
| آمار تعداد مشاهده مقاله: 9 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2 | ||