تعداد نشریات | 7 |
تعداد شمارهها | 399 |
تعداد مقالات | 5,389 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,288,209 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,882,948 |
تأثیر نوع اتصال عرشه به پایه در انتقال بارهای ثقلی و بهره برداری در پل های پیوسته پیش تنیده بتنی | ||||||
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر | ||||||
مقاله 1، دوره 44، شماره 2، اسفند 1391، صفحه 1-9 اصل مقاله (656.55 K) | ||||||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||||||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22060/ceej.2013.102 | ||||||
نویسندگان | ||||||
منصور شریف* 1؛ علیرضا رهایی2؛ سامان حجازی3 | ||||||
1نویسنده مسئول و کارشناس ارشد عمران؛ دانشکده عمران و محیط زیست؛ دانشگاه صنعتی امیرکبیر | ||||||
2استاد دانشکده عمران و محیط زیست؛ دانشگاه صنعتی امیرکبیر | ||||||
3دکترای عمران؛ دانشکده عمران و محیط زیست؛ دانشگاه صنعتی امیرکبیر | ||||||
چکیده | ||||||
در پنجاه سال گذشته استفاده از بتن پیشتنیده در اجرای پلهای پیوسته با مقطع ثابت و متغیر رواج یافته است. یکی از مسائل مهم در طراحی، نحوه اتصال عرشه به پایه است که با استفاده از دستگاههای تکیهگاهی انجام میشود. در حالت استفاده از صفحات نئوپرن، این اتصال به سه صورت ساده با یک ردیف صفحات نشیمن، نیمهگیردار با دو ردیف صفحات نشیمن و یکپارچه انجام میشود. عملکرد مطلوب در مقابل شرایط محیطی، امکانپذیری لغزش و تغییر شکل محدود برای عرشه از خصوصیات مهم صفحات نئوپرن است. در این تحقیق اثر تعداد خطوط تکیهگاهی و نحوه اجرای اتصال در انتقال بار، توزیع تنش در پایههای پل و نسبت انتقال لنگرخمشی به نیروی محوری مورد بررسی قرار گرفته است. طرحهای مورد بررسی شامل پلهای پیوسته چهار دهانه از بتن پیشتنیده با دهانههای مختلف، به روش عددی اجزاء محدود و توسط تحلیلگر آباکوس مورد تحلیل قرار گرفتهاند. سپس، عملکرد مدلها با شرایط اتصال سهگانه با هم مقایسه شدهاند. تحلیل با فرض رفتار مصالح بتن با پخش ترک در المانها (ایجاد ترکهای ریز و ایجاد نشدن ترکهای بزرگ)، عملکرد الاستیک نئوپرن و الاستیک-پلاستیک کامل برای فولاد آرماتورها و فولاد پیش تنیدگی انجام شده است و در هر مدل، شرایط انتقال نیرو به تکیهگاه بررسی شده است. تحلیل نتایج نقش بسیار موثر فاصله بین دو ردیف صفحات تکیهگاهی، در مقایسه با تغییر در ضخامت این صفحات را تصریح مینماید. همچنین اثرات طراحی ناکافی و غیراقتصادی زیرسازه در فرایند انتقال بار نیز مورد بررسی گرفته است. | ||||||
کلیدواژهها | ||||||
صفحه نئوپرن؛ اتصال ساده؛ اتصال نیمه گیردار؛ اتصال یکپارچه | ||||||
عنوان مقاله [English] | ||||||
Effect of Connection’s Type on The Transferring of Dead and Live Loads for Prestressed Concrete Bridges | ||||||
نویسندگان [English] | ||||||
Mansour Sharif1؛ Alireza Rahai2؛ Saman Hedjazi3 | ||||||
چکیده [English] | ||||||
On recent fifty years, using pre-stressed concrete for construction of continuous bridges with constant or variable cross section has a large spread. One of important objects in design is the way of connecting deck to piers that is done mostly by means of bearings. In the case of using neoprene bearings, There are three kinds of deck-pier connection; Simple, semi-rigid and rigid connections. Desired performance against environmental conditions, possibility of sliding, and finite movement of deck are of important properties for neoprene bearings. Bearing lines’ number and the effect of connection construction in load transferring, stress distribution in bridge piers and the ratio of bending moment to axial force transferred, are surveying in this research. Models, contain four spans continuous pre-stressed concrete bridges with various span lengths, and are analyzed by Finite Element Method and using ABAQUS analyzer. After analysis performance, models with different kinds of connection are compared. With assuming smeared crack performance for concrete,elastic for neoprene and elastic-prefect plastic for steel, analysis is done and for each model, load transfer is surveyed. Results of analysis show the effective role of distance variation of two rows of bearings, in comparison with their thickness effect. In addition, analysis results insist on optimum design for bearings, to have a safe and controlled load transfer. | ||||||
کلیدواژهها [English] | ||||||
Neoprene, Simple connection, semi rigid connection, continuous connection | ||||||
مراجع | ||||||
[1]رهایی، علیرضا؛ فیروزی، افشین؛ بررسی عملکرد آسیب پذیری و بهسازی پلها، انتشارات دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، 1384. [2]طاحونی، شاپور؛ طراحی پل، انتشارات دانشگاه تهران، تهران، 1387. [3]Saadeghvaziri, M. and Yazdani-Motlagh A.R.; ”Seismic behavior and capacity/demand analyses of three multi-span simply supported bridges”, Engineering structures ,Vol.30,pp.54-66, 2008. [4]Huth, O. and Khbeis H. ; “Pot bearings behavior after 32 years of service: In situ and laboratory tests”,Engineering structures,Vol.29,pp.3352-3363, 2006. [5]Dicleli M.; ”Simplified seismic analysis of a class of regular steel bridges”, Engineering structures, Vol.24, pp.1409-1422, 2002.
| ||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,267 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,840 |