تعداد نشریات | 7 |
تعداد شمارهها | 399 |
تعداد مقالات | 5,389 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,288,037 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,882,776 |
بررسی اثر ژئوتکستایلها در افزایش باربری روسازی (قسمت اول: مطالعات آزمایشگاهی) | ||
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر | ||
مقاله 5، دوره 45، شماره 1، شهریور 1392، صفحه 43-51 اصل مقاله (1.01 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22060/ceej.2013.15 | ||
نویسندگان | ||
مسعود مکارچیان* 1؛ جهانگیر الیاس2 | ||
1استادیار دانشکده مهندسی دانشگاه بوعلی سینا | ||
2کارشناسی ارشد مهندسی عمران دانشکده مهندسی دانشگاه بوعلی سینا | ||
چکیده | ||
کاربرد ژئوتکستایلها بهعنوان مصالحی با مقاومت بیشتر نسبت به خاک، در چند دهه اخیر، بهویژه در راهسازی، مورد توجه محققین و سازمانهای مختلف واقع شده است. در این تحقیق با استفاده از مدلسازی آزمایشگاهی، نقش ژئوتکستایلها در افزایش باربری روسازی مورد ارزیابی قرار گرفته است. ابعاد، بهگونهای انتخاب شده است که شرایط مرزی اثر کمی بر نتایج داشته باشد. آزمایشهای CBR اصلاح شده با استفاده از قالبی که به این منظور ساخته شده انجام شده است. ژئوتکستایلهای بافتهنشده سوزنی، تحت شرایط انتهای آزاد و گیردار، روی لایه رس نرم (معادل بستر نرم) و در زیر لایه ماسه (معادل زیراساس) قرار میگیرند. نتایج نشان میدهند که ژئوتکستایلها، باعث افزایش باربری روسازی شده و این افزایش باربری با افزایش میزان نشست، زیاد میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
ژئوتکستایل؛ روسازی؛ ظرفیت باربری؛ آزمایش CBR | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigation on the Effect of Geotextiles on Pavement Bearing Capacity (Part 1: Experimental Studies) | ||
نویسندگان [English] | ||
Masoud Makarchian1؛ Jahangir Elyas2 | ||
1Department of Civil Engineering, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran | ||
2MSc, Department of Civil Engineering, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Using geotextiles as a material with more tensile strength than soil has attracted attention of different researchers and organizations, particularly for road construction. In this research, first, the effect of geotextiles on pavement bearing has been investigated by laboratory model. Dimensions were determined in a way that boundaries have minimum effect on results. The free-end or fixed-end needle punched geotextiles were placed under a layer of sand (as sub-base) and over a layer of soft clay (as sub-grade). The results indicated that Fixed-End or Free-End conditions of geotextiles are similar to each other and geotextiles increase pavement bearing. This effect increases as displacement increases. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Geotextiles, Pavement, Bearing Capacity, CBR Test | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
[1] سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، مشخصات فنی عمومی راه با نشریه 101، تجدید نظر اول، ویرایش دوم، 1382 [2]Koerner, R. M., Designing with Geosynthetics, 4th ed., Prentice-Hall Inc, Englrwood Cliffs, NJ, 1997. [3]Fannin, R. J. and Sigurdson, O., “Field observations on stabilization of unpaved roads with geosynthetics”, Journal of Geotechnical Engineering, ASCE, Vol. 122, No. 7, pp. 544- 553, 1996. [4]Holtz, R. D., Black, P. J., “Performance of geotextile separators five years after installation”, Journal of Geotechnical and Geoenvironmental Engineering, Vol. 125, No. 5, pp. 404- 412, 1999. [5]Al-Qadi, I. L. and Chair, E.V., “Eight-year of field performance of a secondary road incorporating geosynthetics at the subgrade- base interface”, Transportation Research Board and National Research Council, Washington, D.C. Paper No. 03- 3453, 2003. [6]Giroud, J. P. and Noiray, L., “Geotextile reinforced unpaved road design”, Journal of Geotechnical Engineering, ASCE, Vol. 107, No. 9, pp. 1233-1254, 1981. [7]Steward, J., Williamson, R. and Mohney, J., “Guidelines for the use of fabrics in construction and maintenance of low- volume roads”, US Department of Agricultural Forest Service, Portland, Oregon, Report No. FHWA-TS- 78- 205, 1977. [8]Milligan, G. W. E., Jwell, R. A., Houlsby, G. T. and Burd, H. J., “A new approach to design of unpaved roads”, Ground Engineering, Vol. 9, No. 1, pp. 37- 42, 1989. [9]Bergado, D. T., Youwai, S., Hai, C. N. and Vootipruex, P., “Interaction non-woven needle- punched geotextiles under axi-symmetric loading”, Geotextiles and Geomembranes, Vol. 19 No. 4, pp. 299- 328, 2001. [10]Cazzuffi, D., Venesia, S., “The mechanical properties of geotextiles: Italian standard and interaboratory”, Proceedings of the Third International Conference on Geotextiles, Vienna, Vol.3 pp. 695- 670, 1986. [11]McGown, A., Andrawes, K. Z., Wilson- Fahmy, R.F. and Brady K.c., “Strength testing of geotechnical fabrics”, Supplementary Report 703, Transport and Road Research Laboratory, UK, 1981. [12]Taiebat, H. A. and Carter, J. P., “Numerical studies of the bearing capacity of shallow foundations on cohesive soil subjected to the combined loading”, Geotechnique, Vol. 50, No. 4, pp. 409- 418, 2000. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,047 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,869 |