تعداد نشریات | 7 |
تعداد شمارهها | 399 |
تعداد مقالات | 5,389 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,287,985 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,882,724 |
الگوی جریان در بالادست کوله پل در بستر فرسایش پذیر | |||||||||||||
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر | |||||||||||||
مقاله 13، دوره 41، شماره 2، بهمن 1388، صفحه 115-125 اصل مقاله (1.13 M) | |||||||||||||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | |||||||||||||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22060/ceej.2010.293 | |||||||||||||
نویسندگان | |||||||||||||
سید سجاد کلانتری؛ امیر رضا زراتی | |||||||||||||
چکیده | |||||||||||||
در این مقاله، الگوی جریان در یک تنگ شدگی، به واسطه ساخت کولههای پل مورد مطالعه قرار گرفتهاست. بدین منظور در فلومی به عرض 5/73 سانتیمتر با بستر فرسایش پذیر تنگ شدگی یک پل با ساخت کولههای آن ایجاد شده و پس از برقراری جریان و به تعادل رسیدن حفره آبشستگی الگوی جریان برداشت شده است. این آزمایشها با یک دبی ثابت و دو عمق پایاب متفاوت انجام شدهاست. بدین منظور در شبکه نقاط بالادست محور تنگ شدگی سرعت جریان بهصورت همزمان در سه جهت x,y,z، توسط دستگاه ADV، اندازهگیری و بر اساس تغییرات سرعتهای لحظهای، شدت آشفتگی جریان نیز محاسبه شده است. بر مبنای اندازه و جهت بردارهای سرعت در شبکه نقاط اندازهگیری شده و همچنین مولفههای شدت آشفتگی جریان در سه جهت x,y,z، تحقیق حاضر به تجزیه و تحلیل الگوی جریان در بالادست تنگ شدگی در بستر فرسایش پذیر میپردازد | |||||||||||||
کلیدواژهها | |||||||||||||
جریان رو به پایین – گرداب نعل اسبی- جریان چرخشی ثانویه – حفره آبشستگی- شدت آشفتگی - کوله | |||||||||||||
عنوان مقاله [English] | |||||||||||||
Flow pattern upstream of a constriction in an erodible channel | |||||||||||||
نویسندگان [English] | |||||||||||||
S. Kalantari؛ A.R .Zarrati | |||||||||||||
چکیده [English] | |||||||||||||
In the present paper flow pattern at a constriction in an open channel is studied experimentally. A constriction as a model of bridge site is constructed in a flume 73.5 cm wide and with erodible bed. Measurements were carried out after the scour hole was reached to its equilibrium condition. Tests were conducted with one flow discharge and two tail waters. Flow velocity was measured in 3 directions simultaneously with an ADV. Based on instantaneous velocities, turbulence intensity was also calculated and analyzed. The effect of constriction on flow pattern was then studied based on velocity and turbulence measurements in x, y and z directions. | |||||||||||||
کلیدواژهها [English] | |||||||||||||
constriction - erodible bed - turbulence intensity - flow pattern – abutment – downflow | |||||||||||||
مراجع | |||||||||||||
| |||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,216 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,331 |