تعداد نشریات | 7 |
تعداد شمارهها | 399 |
تعداد مقالات | 5,389 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,288,014 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,882,761 |
تغییرات سیکلی احتراق در یک موتور اشتعال جرقهای با سوخت گازطبیعی | ||
نشریه مهندسی مکانیک امیرکبیر | ||
مقاله 2، دوره 42، شماره 2، مهر 1389، صفحه 9-18 اصل مقاله (531.94 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22060/mej.2010.299 | ||
نویسنده | ||
رحیم ابراهیمی | ||
نویسنده مسئول و استادیار, گروه مکانیک ماشینهای کشاورزی, دانشگاه شهرکرد: | ||
چکیده | ||
تغییرات سیکلی احتراق یکی از مشخصهی برجسته کارکرد موتور اشتعال جرقهای است که مشکلات اساسی برای کنترل موتور ایجاد میکند. در این مطالعه، تغییرات سیکلی یاد شده توسط اندازهگیری فشار داخل سیلندر برای سوخت گازطبیعی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که شکل منحنی ضریب تغییرات فشار داخل سیلندر بر حسب زاویه میللنگ مستقل از شرایط آزمایش میباشد. بر روی این منحنی، موقعیت سه نقطه قابل توجه است. این سه نقطه برابر با شروع احتراق، انتهای احتراق و %50 کسر جرم سوختی است. همچنین نتیجهگیری شد که تغییرات سیکلی فشار موثر متوسط نشانگری با افزایش نسبت همارزی در محدودهی میزان کم مخلوط کاهش و در محدودهی میزان بالای مخلوط افزایش مییابد. هنگامیکه نسبت همارزی و زمان جرقه برای حداکثر گشتاور تنظیم شده باشد، تغییرات سیکلی دارای حداقل مقدار است. اثر تاخیر جرقه از زمان جرقهی دارای بیشترین گشتاور و مخلوط میزان بالا بر روی تغییرات سیکلی به ترتیب بیشتر از آوانس جرقه از جرقهی دارای بیشترین گشتاور و مخلوط میزان کم است. | ||
کلیدواژهها | ||
تغییرات سیکلی؛ موتور اشتعال جرقهای؛ گازطبیعی؛ فشار سیلندر | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Cycle to Cycle Combustion Variations in a Spark Ignition Engine Fuelled with Natural Gas | ||
نویسندگان [English] | ||
Rahim Ebrahimi | ||
چکیده [English] | ||
Cycle to cycle combustion variability is a prominent characteristic of spark ignition engine that makes the engine very difficult to control. In this study, the combustion pressure fluctuations in a spark ignition engine fueled with natural gas were investigated. The results showed that the shape of coefficient of variation in the cylinder pressure versus crank angle is independent of the experimental conditions. Three points of this curve are important. They correspond to the combustion beginning, combustion end and 50% mass fraction burned. The results also showed that the cycle to cycle variations indicated mean effective pressure decrease as the equivalence ratio increased in the lean mixture region, and increase as the equivalence ratio increased in the rich mixture region. The cylinder pressure cyclic dispersion showed that the combustion stability is optimum for spark timings and equivalence ratio corresponding to maximum torques. The effect of retarding the spark timing from maximum torque timing and rich mixture on cycle to cycle variations are respectively higher than the effect of advancing the spark timing from maximum torque timing and lean mixture. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Cyclic variability, Spark ignition engine, natural gas, Cylinder pressure | ||
مراجع | ||
[1] هیمی، رحیم؛ "پیش بینی تاخیر خود اشتعالی در موتور اشتعال تراکمی مخلوط همگن" ، نشریه علمی و ، پژوهشی سوخت و احتراق، س 1، ش 1، ص 41 تا 51، 1387 [2] Aghdam, E.A.; Burluka, A.A.; Hattrell, T.; Liu, K.; Sheppard, C.G.W.; Neumeister, J.; Crundwell, N.;“Study of cyclic variation in an SI engine using quasi-dimensional combustion model”, SAE paper 2007-01-0939, 2007. [3] Al-Baghdadi, M.; “Effect of compression ratio, equivalence ratio and engine speed on the performance and emission characteristics of a spark ignition engine using hydrogen as a fuel”, Renew.Energ., vol. 29, p.p. 2245–2260, 2004. [4] Bell, S. R., Gupta, M.; “Extension of the lean operating limit for natural gas fuelling of a SI engine using hydrogen blending”, Combust. Sci. Technol.,Vol. 123, p.p. 23–48, 1996. [5] Boretti, A. A.; Brear, M. J.; Watson, H. C.; “Experimental and numerical study of a hydrogen fuelled I.C. engine fitted with the hydrogen assisted jet ignition system”, 16th Australasian Fluid Mechanics Conference, Crown Plaza, Gold Coast, Australia, 2-7 December, 2007. [6] Dai, W.; Trigui, N.; Lu, Y.; “Modeling of cyclic variations in spark-Ignition engines”, SAE paper 2000-01-2036, 2000. [7] Ebrahimi, R.; “Experimental study on the auto ignition in HCCI engine”, Ph.D. thesis, Université de Valenciennes et du Hainaut-Cambrésis, France,2006 (In french). [8] Heywood, J. B.; “Internal Combustion Engines Fundamentals”, McGraw Hill Book Company, New York, 1989. [9] Hinze, P. C.; “Cycle-to-cycle combustion variations in a spark-ignition engine operating at Idle”, Ph.D.Thesis, Massachusetts Institute of Technology,1997. [10] Litak, G.; Kaminski, T.; Czarnigowski, J.; Sen A. K.; Wendeker M.; “Combustion process in a spark ignition engine: analysis of cyclic peak pressure and peak pressure angle oscillations”, Meccanica, 2008. [11] Lu, X. C.; Chen, W.; Huang, Z.; “A fundamental study on the control of the HCCI combustion and emissions by fuel design concept combined with controllable EGR. Part 1. The basic characteristics of HCCI combustion”, Fuel, Vol. 84, p.p. 1074- 1083, 2005. [12] Ma, F.; Wang, Y.; Liu, H.; Li, Y.; Wang, J.; Ding, S.; “Effects of hydrogen addition on cycle-by-cycle variations in a lean burn natural gas spark-ignition engine”, I. J. Hydrogen Energ, vol. 33, p.p. 823 –831, 2008. [13] Marc, M.; “Contribution to the study of the behavior of a spark ignition engine fueled with Groningen natural gas”, Ph.D. thesis, Université de Valenciennes et du Hainaut Cambrésis, 2006 (In French). [14] Ozdor, N.; Dulger, M.; Sher, E.; “Cyclic variability in spark ignition engines a literature survey”, SAE paper 940987, 1994. [15] Patterson, D. J.; “Cylinder pressure variations, a fundamental combustion problem”, SAE paper No.660129, 1966. [16] Randolph, L. A.; “Methods of processing cylinder- pressure transducer signals to maximizing data accuracy”, SAE paper, No. 900170, 1990. [17] Varaprasada, R.; Nehru, K. V. K.; Ganesan, V.; “Evaluation of S.I. engine combustion parameters: a new approach”, Combust. Sci. Technol., Vol. 89,p.p. 47–55, 1993. [18] Yamasaki, Y.; Iida N.; “Numerical analysis of autoignition and combustion of n-butane and air mixture in homogeneous-charge compressionignition engine using elementary reactions”, JSME Int. J., Vol. 46, p.p. 52-59, 2003. [19] Zervas, E.; “Comparative study of some experimental methods to characterize the combustion process in a SI engine”, Energy, vol. 30,p.p. 1803–1816, 2005. [20] Zhang, L.; Ueda, T.; Takatsuki, T.; Yokota, K.; “Cycle-to-cycle variation of cylinder flow in a motored engine”, JSME Int. J. B., vol. 3, p.p. 426–431, 1995. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,961 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 914 |