تعداد نشریات | 7 |
تعداد شمارهها | 399 |
تعداد مقالات | 5,389 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,288,167 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,882,893 |
یافتن بدترین پاسخ فرکانسی سیستم دیسک پره دار تحت تاثیر نامیزانی به کمک الگوریتم ژنتیک | ||
نشریه مهندسی مکانیک امیرکبیر | ||
مقاله 5، دوره 44، شماره 2، اسفند 1391، صفحه 41-51 اصل مقاله (675.87 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22060/mej.2013.31 | ||
نویسندگان | ||
احسان رئیسی استبرق1؛ سعید ضیایی راد* 2 | ||
1عضو هیات علمی؛ دانشگاه جیرفت: | ||
2نویسنده مسئول و عضو هیات علمی؛ دانشکده مهندسی مکانیک؛ دانشگاه صنعتی اصفهان | ||
چکیده | ||
در این مقاله پاسخ ارتعاشی سیستم دیسک پرهدار تحت تاثیر نامیزانی مورد بررسی قرار گرفتهاست. به منظور بررسی اثر وجود نامیزانی در ضرایب سختی و استهلاک هر پره بر دامنه پاسخ پرهها، ابتدا طرحی ساده برای محاسبه پاسخ سیستم دیسک پرهدار تحت نامیزانی معرفی و روابط آن ارائه شد. برای به دستآوردن بیشترین پاسخ سیستم و یافتن بدترین الگوی نامیزانی، از روش بهینهسازی الگوریتم ژنتیک استفاده شد. سپس پاسخ سیستم در دو حالت میزان و نامیزان با یکدیگر مقایسه شد. در ادامه بدترین پره یعنی پرهای که دارای بیشترین دامنه ارتعاش است، معرفی خواهدشد. در پایان، پاسخ سیستم برای نامیزانی در سختی پرهها، نامیزانی در ضریب استهلاک پرهها و نامیزانی همزمان در سختی و استهلاک بررسی و مشخص شدهاست. نامیزانی همزمان، میتواند منجر به افزایش قابل توجهی در بیشترین دامنه ارتعاش در سیستم شود. | ||
کلیدواژهها | ||
سیستم دیسک پره دار؛ سیستم نامیزان؛ بدترین پاسخ فرکانسی؛ الگوریتم ژنتیک | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Worst Response of Mistuned Bladed Disk System Using Genetic Algorithm | ||
نویسندگان [English] | ||
Ehsan Raeesi Estabregh1؛ Saeed Ziaee Rad2 | ||
چکیده [English] | ||
The objective of this paper is to develop a technique using genetic algorithms (GA) for predicting the worst response of mistuned bladed disk. A simple but representative model for the bladed disk system is presented. The response of the system under harmonic excitation was obtained. The worst response of the mistuned system was then formulated as an optimization problem. Next, mistuning in blades stiffness, blades damping and blades stiffness and damping was studied and the results were compared. The results indicate that the system mistuned with both stiffness and damping has higher response amplitude in comparison with other mistuned system. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Bladed disk system, Mistuned System, Worst frequency response, genetic algorithm | ||
مراجع | ||
[1] J.H. Griffin, A. Sinha, “The interaction between mistuning and friction in the forced response of bladed disk assemblies”, Journal of Engineering for Gas Turbines and Power, Vol. 107, pp. 205–211, 1985. [2] D.S. Whitehead, “Effects of mistuning on the vibration of turbomachinary blades induced by wakes”, J.Mechanical Engineering Science, Vol.8, No. 1, pp. 15–21, 1966. [3] D.S. Whitehead, “Effects of Mistuning on Forced Vibration of Blades with Mechanical Coupling”, Journal of Mechanical Engineering Science, Vol.18, No. 6, pp.306-307, 1976. [4] R.C.F. Dye, T.A. Henry, “Vibration amplitudes of compressor blades resulting from scatter in blade natural frequencies”, ASME, Journal of Engineering for Power,Vol. 91, No. 3, pp. 182-188, 1969. [5] Wagner, J.T., “Coupling of turbomachine blade vibrations through the rotor”, ASME, Journal of Engineering for Power, Vol. 89, No. 4, pp. 502–512,1967. [6] D.J. Ewins, “The effect of detuning upon the forced vibration of bladed disks”, J. Sound and Vibration,Vol.9, pp. 65–79, 1969. [7] L.E. EL-Bayoumy, A.E. Srinivasan, “Influence of mistuning on rotor blade vibration, AIAA Journal, Vol.13, No. 4, pp. 460–464, 1975. [8] Afolabi, D.H., Vibration of Mistuned Bladed Disc Assembly, PhD Thesis, Imperial College of Science, Technology & Medicines, University of London, 1982. [9] Afolabi, D.H. “Vibration Amplitudes of Mistuned Blades”, ASME, Journal of Turbomachinary, Vol. 110,pp. 251–257, 1988. [10] Lin C.C., Mignolet M.P., “Effects of Damping and Damping Mistuning on the Forced Vibration Response of Bladed Disks”, J. Sound Vib. Vol. 193, pp. 525-543,1996. [11] Y.J. Chiu, Sh.Ch. Huang, “The influence on coupling vibration of a rotor system due to a mistuned blade length”, Journal of Mechanical Sciences, Vol. 49, pp.522–532, 2007. [12] Y.J. Yan, P.L. Cui, H.N. Hao, “Vibration mechanism of a mistuned bladed-disk”, Journal of Sound and Vibration, Vol. 317, pp. 294–307, 2008. [13] Y.-J. Chan , D.J. Ewins, “Management of the variability of vibration response levels in mistuned bladed discs using robust design concepts. Part 1 Parameter design”,J. Mechanical Systems and Signal Processing, Vol. 24,pp. 2777–2791, 2010. [14] J.H. Griffin, A. Sinha, “The interaction between mistuning and friction in the forced response of bladed disk assemblies”, Journal of Engineering for Gas Turbines and Power, Vol. 107, pp. 205–211, 1985. [15] J.H. Griffin, “On predicting the resonant response of bladed disk assemblies”, Journal of Engineering for Gas Turbines and Power, Vol. 110, pp. 45–50, 1988. [16] R.L. Jay, D.W. Burns, “Characteristics of the diametral resonant response of a shrouded fan under a prescribed distortion”, Journal of Vibration, Acoustics, Stress and Reliability in Design, Vol. 108, pp. 125–131, 1986. [17] A. Sinha, S. Chen, “A higher order technique to compute the statistics of forced response of a mistuned bladed disk”, Journal of Sound and Vibration, Vol. 130, pp. 207–221, 1989. [18] A. Sinha, “Calculating the statistics of forced response of a mistuned bladed disk assembly”, American Institute of Aeronautics and Astronautics Journal, Vol. 24, pp. 1797–1801, 1986. [19] M.P. Mignolet, C.C. Lin, “The combined closed form-perturbation approach to the analysis of mistuned bladed disks”, Journal of Turbomachinery, Vol. 115, pp. 771–780, 1993. [20] C.C. Lin, The combined closed form-perturbation approach to the analysis of mistuned bladed disks,M.S. Thesis, Arizona State University, 1991. [21] Goldberg, D. E., Genetic Algorithms in Search,Optimization, and Machine Learning, Addison-Weslcy,Reading, MA, 1989. [22] Davis (Ed.), L., Handbook of Genetic Algorithms, Van Nostrand Reinhold, 1991. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,581 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,196 |