تعداد نشریات | 7 |
تعداد شمارهها | 399 |
تعداد مقالات | 5,389 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,288,018 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,882,766 |
تاثیر افزودنی های سوختی بر فراریت بنزین | ||
نشریه مهندسی مکانیک امیرکبیر | ||
مقاله 6، دوره 46، شماره 1، شهریور 1393، صفحه 57-65 اصل مقاله (882.93 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22060/mej.2014.342 | ||
نویسندگان | ||
سهیل بابازاده شایان* 1؛ سیدمرتضی سیدپور2؛ فتح اله امی3 | ||
1کارشناسی ارشد مهندسی هوافضا، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه تربیت مدرس | ||
2کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه علم و صنعت ایران | ||
3دانشیار مهندسی مکانیک، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه تربیت مدرس | ||
چکیده | ||
افزودنی های اکسیژن دار برای مقاصدی نظیر افزایش عدد اکتان، بهبود پارامترهای عملکردی موتور و کاهش آلاینده های خروجی، به بنزین پایه افزوده می شوند . در ایران از متیل ترشیاری بوتیل اتر به عنوان افزودنی بنزین پایه استفاده می شود که بدلیل آثار مخرب زیست محیطی، کشور ما نیز همانند دیگر کشورهای پیشرفته، باید به دنبال جایگزینی برای این افزودنی باشد . ترکیب بنزین پایه و افزودنی های سوختی عموماً شامل محدودیت هایی از قبیل افزایش میزان فراریت، فشار بخار بنزین و کاهش ارزش حرارتی سوخت حاصله می باشد . در این تحقیق اتانول ، ترشیاری بوتیل الکل و متیل ترشیاری بوتیل اتر در نسبتهای حجمی 2.5، 5، 7.5، 10، 15و 20 با بنزین پایه پالایشگاه تهران ترکیب گردیده و رفتار فراریت سوخت حاصله بر اساس استانداردهای ASTM مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج حاصله بیانگر آن است که در صورت استفاده از اتانول به عنوان افزودنی سوختی باید تغییراتی در فرمول بنزین پایه حاصل گردد که خود تاثیر نامطلوبی بر مشخصه های دیگر سوخت از جمله عدد اکتان برجای می گذارد، حال آنکه افزودن ترشیاری بوتیل الکل به بنزین ، فشار بخار بنزین را به میزان ناچیزی افزایش داده و نیازی به جایگزینی ترکیبات سبک بنزین پایه با ترکیبات سنگین تر به منظور کاهش فشار بخار بنزین ندارد . | ||
کلیدواژهها | ||
بنزین؛ افزودنی اکسیژن دار؛ متیل ترشیاری بوتیل اتر؛ اتانول؛ ترشیاری بوتیل الکل؛ فشار بخار | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Effect of Fuel Additives on Gasoline Volatility | ||
نویسندگان [English] | ||
Soheil Babazadeh Shayan1؛ Seyedmorteza Seyedpour2؛ fatollah ommi3 | ||
چکیده [English] | ||
Oxygenated additives are added to base gasoline for such purposes as increase of Octane Number, improvement of engine performance and decease of exhaust emissions. In Iran, Methyl Tertiary Butyl Ether (MTBE) is used as an additive to the base gasoline. Due to destructive environmental effects of the said material, our country, the same as other developed countries, should seek to use a replacement for the said additive. The combination of the base gasoline and fuel additives has such limitations as increase of the quantity of volatility, the reid vapor pressure (RVP) and decrease of calorific value of the fuel obtained. In this research, Ethanol, Tertiary Butyl Alcohol (TBA) and Metyl Tertiary Butyl Ether in the volumetric ratios of 2.5, 5, 7.5, 10, 15 and 20 are blended with the base gasoline of Tehran Oil Refinery Company (TORC). The behavior of volatility of the obtained fuel has been investigated based on ASTM standards. The results obtained from the said investigation reveal that in case of use of Ethanol as a fuel additive, certain changes should be made in the formulation of base gasoline. The said combination has an undesirable effect on other characteristics of fuel such as Octane Number. Addition of Tertiary Butyl Alcohol to gasoline shall result in trivial increase of the reid vapor pressure. Consequently, there will be no need for replacement of light straight run gasoline (LSRG) compounds with heavier compounds in order to decrease the reid vapor pressure. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Gasoline, Oxygenated Additive, MTBE, Ethanol, TBA, Reid Vapor Pressure | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
[1] Y.H. Huang, J.H. Wu, “Analysis of biodiesel promotion in Taiwan”, Renewable and Sustainable Energy Reviews, No. 12, pp. 1176– 1186, 2008. [2] F. Nadim, P. Zack, G.E. Hoag, S. Liu, “United States experience with gasoline additives”, Energy Policy, No. 29, pp. 1– 5, 2001. [3] J.F. Izquierdo, F. Cunill, M. Vila, M. Iborra, J. Tejero, “Equilibrium constants for methyl tert-butyl ether and ethyl tert-butyl ether liquid–phase syntheses using C4 olefinic cut”, Industrial & Engineering Chemistry Research, No. 33, pp. 2830– 2835, 1994. [4] C. Gomez, F. Cunill, M. Iborra, F. Izquierdo, J. Tejero, “Experimental study of the simultaneous synthesis of methyl tert-butyl ether and ethyl tert-butyl ether in liquid phase”, Ind Eng Chem Res, No. 36, pp. 4756– 4762, 1997. [5] L. Caprino, G.I. Togna, “Potential health effects of gasoline and its constituents: a review of current literature (1990 – 1997) on toxicological data”, Environmental Health Perspectives, No. 106, pp. 115– 125, 1998. [6] D.P. Lince, L.R. Wilson, G.A. Carlson, “Methyl tert-butyl ether (MTBE) contamination in private wells near gasoline station in upstate New York”, Environmental Pollution, No. 61, pp. 484– 488, 1998. [7] T.J. Lopes, D.A. Bender, “Nonpoint sources of volatile organic compounds in urban areas-relative importance of land surfaces and air”, Environmental Pollution, No.101, pp. 221– 230. 1998. [8] P.J. Squillace, J.S. Zogorski, W.G. Wilbur, C.V. Price, “Preliminary assessment of the occurrence and possible sources of MTBE in groundwater in the United States”, Environmental Science & Technology, No. 30, pp. 1721– 1730, 1996. [9] M. Kharoune, A. Pauss, J.M. Lebeault, “Aerobic biodegradation of an oxigenates mixture: ETBE, MTBE and TAME in an upflow fixed-bed reactor”, Water Research, No. 35, pp. 1665– 1674, 2001. [10] A.D. Uhler, S.A. Stout, R.M. Uhler, S.D. E-Mattingly, K.J. McCarthy, “Accurate chemical analysis of MTBE in environmental media”, Environmental Forensics, No. 2, pp. 17– 19, 2001. [11] T. Shih, Y. Rong, T.Harmon, M. Suffet, “Evaluation of the impact of fuel hydrocarbons and oxygenates on groundwater resources”, Environmental Science & Technology, No. 38, pp. 42– 48, 2004. [12] United States Environmental Protection Agency, “Transportation and Regional Programs Division Office of Transportation and Air Quality U.S. Environmental Protection Agency (2008), Guide on Federal and State Summer RVP Standards for Conventional Gasoline Only”, EPA, No. 420-B-08-009, April 2008. [13] Society of Automotive Engineers (SAE), “Engines, Fuels, Lubricants, Emissions, and Noise”, ISBN: 0898838894, SAE International, 1990. [14] D.A. Barker, L.M. Gibbs, E.D. Steinke, “The development and proposed implementation of the ASTM Drivability Index for motor gasoline”, SAE 881668, 1988. [15] R.D. Silva, R. Cataluña, E.W.D. Menezes, D. Samios, C.M.S. Piatnicki, “Effect of additives on the antiknock properties and reid vapor pressure of gasoline”, Fuel, No. 84, pp. 951– 959, 2005. [16] E.W.D. Menezes, R. Cataluña, D. Samios, R.D. Silva, “Addition of azeotropic ETBE/ethanol mixture in eurosuper-type gasolines”, Fuel, No. 85, pp. 2567– 2577, 2006. [16] E.V. Takeshita, R.V.P. Rezende, S.M.de souza, A.A.U. de Souza, “Influence of solvent addition on the physicochemical properties of Brazilian gasoline”, Fuel, No. 87, pp. 2168- 2177, 2008. [18] American Society of Testing and Material “ASTM D86- 10a Standard Test Method for Distillation of Petroleum Products at Atmospheric Pressure”. [18] American Society of Testing and Material, “ASTM D323- 06 Standard Test Method for Vapor Pressure of Petroleum Products (Reid Method)”. [20] American Society of Testing and Material, “ASTM D4953 Standard Test Method for Vapor Pressure of Gasoline and Gasoline- Oxygenate Blends (Dry Method)”. [21] American Society of Testing and Material, “ASTM D5188- 04a Standard Test Method for Vapor-Liquid Ratio Temperature Determination of Fuels (Evacuated Chamber Method)”. [22] Downstream Alternatives Inc., “Driveability and Performance Of Reformulated and Oxygenated Gasolines”, DAI Informational Document, No. 970302, March 1997. [23] American Society of Testing and Material, “ASTM D4814- 10b Standard Specification for Automotive Spark-Ignition Engine Fuel”. [24] R.G. Montemayor, “Distillation and Vapor Pressure Measurement in Petroleum Products”, ASTM International, West Conshohocken, PA 19428– 2959, 2008. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 7,143 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,206 |