تعداد نشریات | 7 |
تعداد شمارهها | 399 |
تعداد مقالات | 5,389 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,288,027 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,882,770 |
ارزیابی توپولوژی شبکه متروی تهران با استفاده از یک شاخص ترکیبی برای رتبهبندی شبکههای مترو | ||
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر | ||
مقاله 3، دوره 52، شماره 12، اسفند 1399، صفحه 3003-3014 اصل مقاله (1.13 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22060/ceej.2019.16436.6226 | ||
نویسندگان | ||
امیررضا مهدوی1؛ امیررضا ممدوحی* 2؛ مهدیه اللهویرنلو3 | ||
1گروه برنامه ریزی حمل و نقل، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
2گروه برنامهریزی حمل و نقل، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس | ||
3دانشکده فنی و مهندسی، کالج شهر نیویورک، نیویورک، آمریکا | ||
چکیده | ||
شبکههای حمل و نقل همگانی، به عنوان یکی از زیرساختهای اساسی شهرها، در کاهش آلودگی هوا و ازدحام ترافیک نقش مهمی را ایفا مینمایند. برای انتخاب راهکار مناسب جهت توسعه شبکه مترو، به عنوان یکی از کاراترین شیوههای حمل ونقل همگانی، از شاخصهایارزیابی استفاده میگردد.دراین پژوهش، شاخصی جهت ارزیابی شبکههای مترو ارائه میگرددکه از 4 معیار طول شبکه، ویژگیهای توپولوژی، تراکم ایستگاه و متوسط طول کمان برای امتیاز شکل شبکه (عدد صحیحی بین صفر و 10 )و از دو معیار تعداد مسافر سالیانه و تعداد مسافر بر واحد طول به عنوان امتیاز سرویسدهی (بین صفرو یک) استفاده میگردد. براساس این شاخص شبکه متروی تهران باکسب امتیاز 4/390 در رتبه 29 و شبکه متروی نیویورک باکسب امتیاز 8/506 در رتبه اول در بین 52 شهر جهان قرار میگیرند. براساس معیارهای پیچیدگی واتصال شبکه وبا توجه به خوشهبندی فازی میتوان گفت شبکه متروی تهران درمرز شبکههای متروی توسعه یافته قرار دارد. از طرفی با در نظر گرفتن معیارهای متوسط طول خط و تعداد ایستگاههای شبکه و مرزهای فازی ارائه شده، متروی تهران در مرز شبکههای دسترسی منطقهای و پوشش منطقهای قرار میگیرد.همچنین با توجه به مدلهای رگرسیون ارائه شده برای تخمین اولیه طول و تعدادایستگاههای شبکه مترو براساس روند جهانی، شهرتهران باید دارای شبکهای با طول 206/3 کیلومتر طول (31/1 کیلومترکمبود) و 147 ایستگاه (8 ایستگاه کمبود)باشد | ||
کلیدواژهها | ||
شاخص ترکیبی؛ ارزیابی؛ مترو؛ رتبهبندی؛ تهران | ||
موضوعات | ||
درون شهری؛ راه و ترابری و حمل و نقل - حمل و نقل ریلی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Topology evaluation of Tehran subway network utilizing a bi-level mixed index for subway networks ranking | ||
نویسندگان [English] | ||
Amir Reza Mahdavi1؛ AmirReza Mamdoohi2؛ Mahdieh Allahviranloo3 | ||
1Transportation Planning Department, Faculty of Civil and Environmental Engineering, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran | ||
2Transportation Planning Dept., Civil & Envi. Eng. Faculty, Tarbiat Modares University | ||
3Groove School of Engineering, City College of New York, United States of America | ||
چکیده [English] | ||
As an essential infrastructure of cities, public transit networks have special importance in decreasing traffic congestion and air pollution and subway system is considered as the most efficient mode of public transit due to being green and mass transit. In this study, a mixed evaluation index composed of two components of shape and service points is proposed. The shape point is calculated utilizing network length, topology characteristics, station density, and average edge length (integer value between zero and ten). Annual passenger and passenger per unit length are used to calculate the service point (between zero and one). The study evaluated and compared subway networks for 52 cities around the world where according to this analysis New York city subway system is ranked 1, with a score of 8.506, and Tehran is ranked 29, with the score of 4.39. We also classified subway networks into three groups based on their connectivity and complexity indices using fuzzy c-means (FCM) clustering method and Tehran’s subway system is classified as partially accessibility network. Results of proposed classification based on network complexity and connectivity using fuzzy c-means methods indicate that the Tehran subway is the developed subway system but London, Tokyo, and New York are the more developed subway system. Results of regression models based on the world trend for primary predicting of the needed number of stations and length of a network show that currently, length and number of stations of the Tehran subway network should be equal to 206.3 km (31.1 km deficiency) and 147 (8 stations deficiency), respectively. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Bi-level mixed index, Evaluation of subway networks, Subway networks classification, Subway, Tehran | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
[1] D. Pulido, G. Darido, R. Munoz-Raskin, J. Moody. The urban rail development handbook. World Bank Group Press, (2018). [2] W. L. Garrison, D. F. Marble. Factor-analytic study of the connectivity of a transportation network. Papers in Regional Science, 12(1) (1964) 231-238. [3] W. L. Garrison, D. F. Marble. A prolegomenon to the forecasting of transportation development. Evanston, IL: Transportation Center Northwestern University (1965) [4] J. Lin, Y. Ban. Complex network topology of transportation systems. Transport reviews, 33(6) (2013) 658-685. [5] S. Derrible, C. Kennedy. Applications of graph theory and network science to transit network design. Transport reviews, 31(4) (2011) 495-519. [6] K. J. Kansky. Structure of transportation networks: relationships between network geometry and regional characteristics. Chicago, IL: University of Chicago Press (1963). [7] G. Laporte, J. A. Mesa, F. A. Ortega. Assessing the efficiency of rapid transit configurations. Top, 5(1) (1997) 95-104. [8] G. Laporte, J. A. Mesa, F. A. Ortega, F. Perea. Planning rapid transit networks. Socio-Economic Planning Sciences, 45(3) (2011) 95-104. [9] J. Zhang, M. Zhao, H. Liu, X. Xu. Networked characteristics of the urban rail transit networks. Physica A: Statistical Mechanics and its Applications, 392(6) (2013) 15381546. [10] S. Derrible, C. Kennedy. Network analysis of world subway systems using updated graph theory. Transportation Research Record, 2112(1) (2009) 17-25. [11] N. Sharav, S. Bekhor, Y. Shiftan. Network Analysis of the Tel Aviv Mass Transit Plan. Urban Rail Transit, 4(1) (2018) 23-34. [12] D. Levinson. Network structure and city size. PloS one, 7(1) (2012) e29721. [13] X. Wang, Y. Koç, S. Derrible, S. N. Ahmad, W. J. Pino, R. E. Kooij. Multi-criteria robustness analysis of metro networks. Physica A: Statistical Mechanics and its Applications, 474, (2017) 19-31. [14] J. Feng, X. Li, B. Mao, Q. Xu, Y. Bai. Weighted complex network analysis of the Beijing subway system: Train and passenger flows. Physica A: Statistical Mechanics and its Applications, 474, (2017) 213-223. [15] A. R. Mamdoohi, H. Zarei. An Analysis of Public Transit Connectivity Index in Tehran. The Case Study: Tehran Multi-Modal Transit Network. Tema. Journal of Land Use, Mobility and Environment, Special Issue (2016) 59-76. [16] S. Derrible, C. Kennedy. Characterizing metro networks: state, form, and structure. Transportation, 37(2), (2010) 275-297. [17] S. Derrible, C. Kennedy. Evaluating, Comparing, and Improving Metro Networks: Application to Plans for Toronto, Canada. Transportation Research Record, 2146(1), (2010) 43-51. [18] S. Derrible, C. Kennedy. The complexity and robustness of metro networks. Physica A: Statistical Mechanics and its Applications, 389(17), (2010) 3678-3691. [19] M. R. Haghi, M. Pouralikhani, S. Sedaghatnia. Assessment of Citizens’ Satisfaction about Subway Station Design and Location, Case Study: Subway Station of Elmo Sanat in Tehran. Transportation Engineering Journal, Online Published, (2018) (In Persian). [20] F. A. Nosratian, Evaluation of Stability Degree of Tehran Metro Stations Locations, MSc Thesis, Khaje Nasirodin Toosi University, (2014). [21] M. Mousivand, H, Haghshenas. Structure and Evaluation Indices of World Metro Network Case Study of Isfahan Metro Network, 3th International Conference on Recent Advances in Railway Engineering, Tehran, Iran, (2013) .7-1 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 799 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,098 |