تعداد نشریات | 7 |
تعداد شمارهها | 399 |
تعداد مقالات | 5,389 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,288,038 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,882,776 |
تأثیر حفاری تونل شهری موردی تهران بر پاسخ استاتیکی و دینامیکی سازه موجود با لحاظ اندرکنش خاک و سازه | ||
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر | ||
مقاله 12، دوره 53، شماره 5، مرداد 1400، صفحه 1889-1916 اصل مقاله (2.24 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22060/ceej.2020.17201.6493 | ||
نویسندگان | ||
مهدی فرج محمدیه* 1؛ فرهاد بهنام فر2؛ سید جاهد محمدی1 | ||
1گروه عمران، آموزشکده رازی اردبیل، اردبیل، ایران. | ||
2دانشکده عمران، دانشگاه صنعتی اصفهان، اصفهان، ایران. | ||
چکیده | ||
حفاری تونل ها می تواند باعث حرکت زمین شوند که این حرکت ها در پاسخ استاتیکی و دینامیکی سازهها قابل توجه می باشند. دراین پژوهش بررسی تأثیر حفاری تونل شهری موردی تهران بر پاسخ استاتیکی و دینامیکی سازه در سه بخش انجام شده است. در بخش اول در نرمافزار PLAXIS نشست زیر پی در دو مرحله ی قبل و بعد از حفاری محاسبه شده است. بخش دوم نیز در PLAXIS تحلیل دینامیکی برای هر دو مرحله انجام گرفته و پاسخ شتاب در زیر پی محاسبه شده که هدف از این بخش دوم، بررسی تأثیر حفاری بر پاسخ شتاب و استفاده از آن در نرمافزار SAP 2000 به عنوان ورودی جهت تحلیل سازه می باشد. در بخش سوم سازه در نرمافزار SAP 2000 مدلسازی شده و نتایج جابهجاییهایی بخش اول به پی اعمال و با استفاده از پاسخ شتاب (خروجی PLAXIS) تحلیل دینامیکی غیرخطی زمانی سازه در دو مرحله انجام گرفته است. نتایج تحلیلها نشان میدهد که در اثر حفاری تونل، نشست زیر پی سازه افزایش یافته است و بیشترین نشست ایجاد شده در اثر حفاری در مدل 6 (مرحله بهرهبرداری) می باشد که متوسط 1/2برابر، نشست نسبت به مرحله ی قبل از حفاری افزایش یافته است. تأثیر سازههای نگهبان در مراحل اجرا نسبت به مرحله بهرهبرداری که در آن دیوارهای کناری بتنی اجرا می شود، در کاهش نشست 4 درصد مؤثر بوده و حداکثر شتاب زیر پی 1/5 برابر افزایش گردیده و در سازه نیز جابهجایی 1/25برابر نسبت به پاسخ مرحله ی قبل از حفاری افزایش یافته است. | ||
کلیدواژهها | ||
تونل شهری؛ حفاری؛ سازه نگهبان؛ تحلیل دینامیکی؛ نشست | ||
موضوعات | ||
ژئو تکنیک لرزه ای | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Effects of Urban Tunnel Excavation in Tehran in Response to Existing Static and Dynamic Structures in Terms of Soil and Structure Interaction | ||
نویسندگان [English] | ||
Mehdi faraj mohammadieh1؛ Farhad Behnamfar2؛ seyed jahed mohammadi1 | ||
1Instructor of Razi Technical School of Ardabil | ||
2Isfahan University of Technology | ||
چکیده [English] | ||
Excavation of tunnels can cause the earth to move, which is significant in the static and dynamic response of structures. In this study, the effect of tunnel excavation in Tehran city on the dynamic and static response of structures in three sections has been investigated. In the first part, PLAXIS software calculates the following two-step session before and after excavating. The second part of PLAXIS also performs dynamic analysis for both stages and the following acceleration response is calculated. The purpose of the second part is to investigate the impact of excavating on acceleration response and its use in SAP 2000 software as input for structural analysis. In the third part, the structure is modeled in SAP 2000 software and the results of the first part of the displacements of footing are applied and by using accelerating response, the structure`s nonlinear dynamic analysis is performed in two stages (PLAXIS output). The results of the analysis showed that the tunnel excavation has increased the subsidence of the foundation subsurface and the highest subsidence is in the 6th model (operation stage), which is 1.2 times the average of the previous one. The excavation has increased and the impact of the supporting structures during the execution phase compared to the operation stage where the concrete side walls are executed has been effective in reducing the subsidence by 4% and maximizing the acceleration below 1.5 times and also in the structures the displacement increased by 1.25 times compared to the pre-excavation phase response. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Urban tunnel, Excavation, Supporting structures, Dynamic analysis, Subsidence | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 744 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,428 |