تعداد نشریات | 7 |
تعداد شمارهها | 399 |
تعداد مقالات | 5,389 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,288,178 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,882,913 |
ارزیابی خطر آسیب به ساختمانهای اطراف ایستگاه O7 خط هفت متروی تهران با استفاده از روش سختی نسبی | ||
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر | ||
مقاله 15، دوره 47، شماره 1، شهریور 1394، صفحه 175-183 اصل مقاله (1.73 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22060/ceej.2015.482 | ||
نویسندگان | ||
تقی عبدالهی* 1؛ احمد جعفری2؛ مهدی سعیدی1؛ فرشاد نژادشاهمحمد1؛ هادی پورسعید1 | ||
1کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی معدن، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2استادیار، دانشکده مهندسی معدن، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
ساخت تونل در زمین نرم باعث جابجایی زمین اطراف آن میشود. پیشبینی تغییر شکل ناشی از تونلسازی و برآورد آسیب ناشی از آن بر سازههای اطراف، بخش حیاتی طراحی و برنامهریزی ساخت تونل در نواحی شهری است. در این مقاله ایستگاه O7 خط هفت متروی تهران که در منطقهای تجاری-مسکونی با تراکم زیاد واقع شده است، با استفاده از نرم افزار فلک سه بعدی1 مدلسازی شد. ایستگاه به روش زیرزمینی حفاری شده، بطوریکه ابتدا یک گالریدر وسط ایستگاه به منظور دسترسی و حفاری شمعهای کناری و طاقهای بتنی حفاری شد.شمعها و طاقهای بتنی برای کنترل نشست و به عنوان نگهداری موقت به فاصلهداری 2/1 متر ایجاد شدند. در مرحله بعدی داخل ایستگاه حفاری و سیستم نگهداری اصلی آن نصب شد. از ساختمانهای اطراف ایستگاه 2 دستگاه ساختمان در حوزه تاثیر ایستگاه واقع بودند که با توجه به نشست بالای 10 میلیمتر این ساختمانها در مرحله اول ارزیابی خطر آسیب در ناحیه ناایمن قرار گرفتند. بنابراین مرحله دوم ارزیابی خطر آسیب با استفاده از روش سختی نسبی انجام شد. در این مرحله ساختمانها در ناحیه ایمن قرار گرفتند. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که ایجاد ایستگاه، خطری برای ساختمانهای مجاور ندارد. | ||
کلیدواژهها | ||
فلک؛ حوزه تاثیر؛ ارزیابی خطر آسیب؛ روش سختی نسبی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Risk Damage Evaluation of Surrounding Buildings of O7 Station of Line7-Tehran Metro Using Relative Stiffness Method | ||
نویسندگان [English] | ||
Taghe Abdolahi1؛ Ahmad Jafari2؛ Mehdi saeedi1؛ Farshad NzhadshahMohammad1؛ Hadi Pourseed1 | ||
1MSc Student, School of Mining, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
2Assistant professor, School of Mining, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Tunnel construction in soft ground causes ground displacements around it. Displacements influence surface and subsurface structures in urban areas and cause serious damages and injuries. So prediction of ground deformations and involved possible damages on surrounding structures are major parts of designing and planning in soft ground tunnelling. In this paper, O7 station of line7- Tehran metro was modeled using FLAC3D. This station is located in residential and commercial region with high density. Station excavated using underground method. At first, a gallery was excavated in middle of station in order to access and excavation of lateral piles and concrete arcs. To control the settlement, piles and concrete arcs created as temporary support with 1.2m spacing. In the next stage inside of station excavated and permanent support installed. It found that two buildings located in influence area of the station. Since the obtained value of settlement for both buildings was higher than 10mm, so in first stage assessment of risk damage these buildings were in unsafe region. Then second stage assessment of risk damage conducted using relative stiffness method. In this stage, building located in safe region. Therefore, It can be concluded that excavation of station has no risk damage on surrounding structures | ||
کلیدواژهها [English] | ||
FLAC3D, Influence Region, Risk Damage Evaluation, Relative Stiffness | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
[1] Burland’ J. B; Wroth’ C. P, “Settlement of buildings and associated damage”, Proc. Conference `Settlement of structures. Pentech Press, London, pp.611- 654, 1974. [2] Rankin’ W. J, “Ground movements resulting from urban tunnelling: predictions andeffects”, pp. 79- 92, Engineering geology of underground movements, The eological Society, London; 1988. [3] Huyen’ D.T, “The Effect of Adjacent Buildings on Designing a New Excavation in Clayey Soils”, M Sc Thesis, University of Taipei, 2009. [4] Polshin’ D.E,Tokar R.A, “Maximum allowable non uniform settlement of structures”, Proceedings of 4th Int. Conf, Soil Mechanics and Foundation Engineering, 1, pp. 402- 405, 1957. [5] Skempton’ A.W, MacDonald’ D.H, “The Allowable Settlements of Buildings”, Proceedings of the Institution of Civil Engineers, London, Part 3, Vol. 6, pp. 727- 768, 1956. [6] Addenbrooke’ T. I; Potts’ D. M, Puzrin’ A. M, “The influence of pre-failure soil stiffness on the numerical analysis of tunnel construction”, Geotechnique, 47(3), pp.693-712, 1997. [7] Franzius’ e. J. N, “Behaviour of building due to Tunneling induced subsidence”, Ph.D. Thesis, University of London, October 2003. [8] Mail’ R.J.; Gunn’ M.J. , O'Reilly, M.P., “Ground Movement Around Shallow Tunnels in Soft Clay”, 10th International Conference on soil mechanics and Foundation Engineering; Stockholm, pp. 323- 328, 1983. [9] Mair’ R. J., Taylor’ R. N.; Bracegirdle, A., “Subsurface settlement profiles abovetunnels in clays”, Geotechnique, 43(2), 315- 320, 1993. [10] Dimmock’ P. S; Mair’ R.J, “Effect of building stiffness on tunnelling-induced ground movement”, Tunnelling and Underground Space Technology 23 (2008), pp. 438– 450, 2007. [11] Murphy’ J; Gaynor’ S, Laefer’ D. F, “Predict Tunnel-induced Settlement and Damage to Findlater's Church with Respect to Freefield and Constructed Side Considerations”, M.ASCE; GeoFlorida, pp. 1690- 1699, 2010 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,574 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,375 |