تعداد نشریات | 7 |
تعداد شمارهها | 399 |
تعداد مقالات | 5,389 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,287,993 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,882,739 |
استفاده از استاتور پیشچرخش پروانه به منظور کاهش حرکت دورانی (رول) زیرسطحی و افزایش بازده پروانه | ||
نشریه مهندسی مکانیک امیرکبیر | ||
مقاله 7، دوره 55، شماره 1، فروردین 1402، صفحه 123-142 اصل مقاله (1.94 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22060/mej.2022.21210.7404 | ||
نویسندگان | ||
حسن بهرامی1؛ علیرضا نادری1؛ علی اصغر مقدس آهنگری2؛ حسن قاسمی* 1 | ||
1دانشکده مهندسی دریا، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران | ||
2دانشگاه جامع امام حسین، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
استاتورهای پیشچرخش میتوانند به عنوان یک ابزار برای بهبود عملکرد هیدرودینامیکی پروانه و کاهش گشتاور اضافی پروانه در زیرسطحیها عمل کنند. این گشتاور اضافی در زیرسطحیها با مقطع دایرهای میتواند باعث ایجاد حرکت غلتشی (حرکت دورانی حول محور طولی) شود. مهمترین و تاثیرگذارترین پارامتر در طراحی این نوع از استاتورها طول کورد، فاصله استاتور تا پروانه و زاویه حمله استاتور است. در این مقاله به بررسی این پارامترها با استفاده از روش تاگوچی جهت استفاده از استاتور برای یک زیرسطحی به منظور کاهش حرکت دورانی حول محور طولی زیرسطحی (کاهش گشتاور اضافی پروانه) و افزایش بازدهی سیستم رانش با استفاده از دینامیک سیالات محاسباتی با کمک نرم افزار تجاری استار سیسیام پرداخته شده است. به منظور اعتبارسنجی محاسبات، نتایج شبیهسازی یک پروانه سری بی با نتایج آزمایش تجربی مقایسه شده است، نتایج شبیهسازی با خطای کمتر از 10 درصد نسبت به دادههای تجربی بدست آمده است. همچنین به منظور اطمینان از استقلال نتایج بدست آمده از شبکهبندی، از روش همگرایی شبکه استفاده شده است. استاتور نهایی طراحی شده برای زیرسطحی در عین حال که گشتاور را 44/47 درصد نسبت به حالت بدون استاتور کاهش میدهد، بازدهی سیستم رانش را نیز 2/29 درصد بهبود داده است. همچنین استاتور طراحی شده باعث کاهش گردابه (ورتکس) نوک پره و هاب پروانه شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
استاتور پیشچرخش؛ کاهش حرکت دورانی زیرسطحی؛ ضرایب هیدرودینامیکی؛ کاهش گشتاور اضافی پروانه؛ بازده سیستم رانش | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Using the Propeller Pre-Swirl Stator to Reduce Underwater Vehicle Roll Motion and Increase Propeller Efficiency | ||
نویسندگان [English] | ||
Hassan Bahrami1؛ Alireza Nadery1؛ AliAsghar Moghaddas Ahangari2؛ Hassan Ghasemi1 | ||
1Department of Maritime Engineering, Amirkabir University of Technology, Tehran, Iran. | ||
2Imam Hossein Comprehensive University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Pre-swirl stators can operate as a device to improve the hydrodynamic performance of the propeller and reduce the excess propeller torque on the underwater vehicle. This excess torque on the underwater vehicle with a circular cross-section can cause harmful rolling motion. The most important and influential parameters in the design of these stators are the chord length, distance from the propeller, and angle of attack. In this paper, these parameters are investigated using the Taguchi method and stator design to simultaneously reduce the underwater vehicle roll motion (reduction of excess propeller torque) and increase propeller efficiency using computational fluid dynamics with the help of commercial software STAR-CCM+. To validate the calculations, the numerical simulation results of a B-series propeller are compared with the existing experimental test, the numerical results are obtained with less than ten error percentages compared to the experimental results. The Grid Convergence Index has also been used to ensure the independence of the results obtained from the mesh. The final stator designed in this paper reduces the total propulsion torque by 44.47% compared to the non-stator mode and improves efficiency by 2.29%. Also, the designed stator reduces the vortex of the blade tip and the propeller hub. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Pre-swirl stator, Reducing underwater vehicle roll, Hydrodynamic coefficients, Reducing excess propeller torque, Propulsion efficiency | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
[1] A. Nadery, H. Ghassemi, L. Chybowski, The effect of the PSS configuration on the hydrodynamic performance of the KP505 propeller behind the KCS, Ocean Engineering, 234 (2021) 109310. [2] F. Çelik, M. Güner, Energy saving device of stator for marine propellers, Ocean Engineering, 34(5-6) (2007) 850-855. [3] F. Mewis, H. Peters, Power Savings through a Novel Fin System, in: SMSSH Conference, Varna, Bulgaria., 1986, pp. 9. [4] S.H. Van, M.C. Kim, J.T. Lee, Some remarks on the powering performance prediction method for a ship equipped with a preswirl stator–propeller system, in: 20st International Towing Tank Conference, San Francisco, California, 1993. [5] S.H. Van, J.T. Lee, A powering performance extrapolation method for a preswirl stator propeller system, in: 21st International Towing Tank Conference, Trondheim, Norway, 1996. [6] Y.-J. Shin, M.-C. Kim, W.-J. Lee, K.-W. Lee, J.-H. Lee, Numerical and Experimental Investigation of Performance of the Asymmetric Pre-Swirl Stator for Container Ship, in: Fourth International Symposium on Marine Propulsors smp’15, Austin, Texas, 2015, pp. 305-310. [7] S. Park, G. Oh, S. Hyung Rhee, B.Y. Koo, H. Lee, Full scale wake prediction of an energy saving device by using computational fluid dynamics, Ocean Engineering, 101 (2015) 254-263. [8] S. Saettone, P.B. Regener, P. Andersen, Pre-swirl stator and propeller design for varying operating conditions, in: Proceedings of the 13th International Symposium on PRActical Design of Ships and Other Floating Structures, 2016. [9] H. Streckwall, Y. Xing-Kaeding, On the working principle of pre-swirl stators and on other application benefit and design targets, International Shipbuilding Progress2, 63 (2017) 87-107. [10] A. Nadery, H. Ghassemi, Hydrodynamic Performance of the Ship Propeller under Oscillating Flow with and Without Stator, American Journal of Civil Engineering and Architecture, 8 (2020) 56-61. [11] A. Nadery, H. Ghassemi, An overview of plans to increase efficiency and improve propeller performance and reduce ship fuel consumption, in: 20th Marine Industries Conference, Tehran, Iran, 2018, (in persian). [12] K. Koushan, V. Krasilnikov, M. Nataletti, L. Sileo, S. Spence, Experimental and numerical study of pre-swirl stators PSS, Journal of Marine Science and Engineering, 8 (2020). [13] Y.m. Su, J.f. Lin, D.g. Zhao, C.y. Guo, H. Guo, Influence of a pre-swirl stator and rudder bulb system on the propulsion performance of a large-scale ship model, Ocean Engineering, 218 (2020) 108189. [14] M. Renilson, Submarine Hydrodynamics, 2 ed., Springer Cham, 2018. [15] G. Clarke, The choice of propulsor design for an underwater weapon, in: UDT conference, London, 1988. [16] M. Guner, E.J. Glover, Design method for propeller/propulsors on axisymmetric bodies, Marine, Offshore and Ice Technology, 5 (1994) 245-253. [17] S.A. Huyer, Postswirl Maneuvering Propulsor, Journal of Fluids Engineering, 137 (2015). [18] CD-Adapco., User guide STAR-CCM+ Version 13.0.6, in, 2017. [19] J. Blazek, Computational Fluid Dynamics: Principles and Applications, Elsevier, 2001. [20] T.N. Tu, Numerical simulation of propeller open water characteristics using RANSE method, Alexandria Engineering Journal, 58 (2019) 531-537. [21] T. Prestero, Verification of a Six-Degree of Freedom Simulation Model, University of California, Davis, 1994. [22] T. Gao, Y. Wang, Y. Pang, J. Cao, Hull shape optimization for autonomous underwater vehicles using CFD, Engineering Applications of Computational Fluid Mechanics, 10(1) (2016) 599-607. [23] A. Nadery, H. Ghassemi, Numerical Investigation of the Hydrodynamic Performance of the Propeller behind the Ship with and without WED, Polish Maritime Research, 27 (2020) 50-59. [24] A. Nadery, H. Ghassemi, H. Nowruzi, Enhancement of the ship propeller hydrodynamic performance by different energy-saving devices mounted at the upstream zone, Journal of the Brazilian Society of Mechanical Sciences and Engineering, 43 (2021) 469. [25] W. Shi, B. Aktas, M. Atlar, D. Vasiljev, K. Seo, Stereoscopic PIV aided wake simulation of a catamaran research vessel using a dummy-hull model in a medium size cavitation tunnel, Journal of Marine Science and Technology (Japan), 23 (2018) 507-520. [26] G. Tani, M. Viviani, D. Villa, M. Ferrando, A study on the influence of hull wake on model scale cavitation and noise tests for a fast twin screw vessel with inclined shaft, Proceedings of the Institution of Mechanical Engineers Part M: Journal of Engineering for the Maritime Environment, 232 (2018) 307-330. [27] M.B. Wilson, SIMULATION OF SHIP WAKES IN WATER TUNNEL CAVITATION TESTING OF MODELS, in: American Towing Tank Conference, 22nd, Newfoundland, Canada, 1989. [28] ITTC, 9.1.0__Practical Guidelines for Ship CFD Applications, in: ITTC – Recommended Procedures and Guidelines ITTC, 2011, pp. 1-8. [29] I.B. Celik, U. Ghia, P.J. Roache, C.J. Freitas, H. Coleman, P.E. Raad, Procedure for Estimation and Reporting of Uncertainty Due to Discretization in CFD Applications, Journal of Fluids Engineering, 130(7) (2008) 078001-078004. [30] M.M. Bernitsas, D. Ray, P. Kinley, KT, KQ and Efficiency curvers for Wag b-series, in: University of Michigan, 1981, pp. 102. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 390 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 504 |