تعداد نشریات | 7 |
تعداد شمارهها | 399 |
تعداد مقالات | 5,389 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,288,208 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,882,946 |
تعیین سرعت بحرانی درون تونل البرز حین آتش سوزی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نشریه مهندسی مکانیک امیرکبیر | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 4، دوره 44، شماره 1، شهریور 1391، صفحه 47-55 اصل مقاله (1.47 M) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22060/mej.2012.50 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
بهزاد نیکنام* 1؛ حسن مدنی2؛ حسین سالاری راد2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1نویسنده مسئول و دانشجوی دکتری استخراج معدن،دانشکده مهندسی معدن و متالورژی دانشگاه صنعتی امیر کبیر | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2استادیار، دانشکده معدن و متالورژی دانشگاه صنعتی امیر کبیر؛ | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
دود و گازهای سمی خارج شده از آتشسوزی درون تونل، برای سلامتی کاربران تونل بسیار مضر است. بنابراین برای خروج افراد و وسائط نقلیه و جلوگیری از گسترش این مواد در بالادست محل آتشسوزی، تامین هوای تازه اهمیت زیادی دارد. سرعت بحرانی جریان هوا، مهمترین فاکتور موثر برای طراحی سامانه ایمنی درون تونل و جلوگیری از گسترش دود در جلوی محل آتش سوزی در امتداد جهت جریان میباشد. برای برآورد این سرعت، تونل البرز واقع در آزادراه تهران- شمال، حین آتشسوزی با انرژی حرارتی آزادشده برابر100 مگاوات به مدت960 ثانیه به کمک یک مدل عددی سه بعدی با نرم افزارFDS شبیه سازی شده است. مدل سه بعدی تونل به طول 500 متر، و روند آتش سوزی بر اساس آهنگ گرمای آزاد شده متناسب با زمان احتراق هپتان شبیه سازی شده است . شبیه سازی جریان مغشوش واحتراق به ترتیب براساس معادلات لس (LES)و معادلات شکست ادی (EDDY). مدل سه بعدی با شبکه بندی متشکل از سلول های مربعی با اندازه 50 سانتی متر انجام شد .در این تحقیق نتایج شبیه سازی، باروابط تجربی مقایسه شدند . بر اساس نتایج مدل عددی برای آتش سوزی با اندازه 100مگاوات، سرعت بحرانی5/3متر در ثانیه پیش بینی شده که همخوانی مناسبی با رابطه ارائه شده توسط اوکا و اتکینسون دارد و به عنوان سرعت بحرانی برای کنترل دود در بالادست آتش سوزی با اندازه 100 مگاوات پیشنهاد میشود. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
سرعت بحرانی؛ آتش سوزی؛ شبیه سازی عددی؛ نرم افزارFDS؛ تونل البرز | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
عنوان مقاله [English] | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Determining Critical Wind Velocity During Fire Accident in Alborz Tunnel | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان [English] | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
B. Niknam1؛ H. madani2؛ Hoseyn Salarirad2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده [English] | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Smoke and toxic gases created by fire accidents in tunnel are very harmful for tunnel users health and safety .So fresh air supply for fire smoke control in the fire upstream, is important .Thus, the critical velocity is a most important factor for this .In order to determine the critical velocity during fire in the Alborz tunnel 3dimensional model of the tunnel and fire was created by FDS software .Fire with 100 mw size for 960second in model with 500m length was simulated. Fire and Smoke was modeled by HRR and heptanes’ combustions. Unsteady flow and combustions was simulated by LES and Eddy break up model. Model was meshed by 50 cm cell. Finally, simulation result was validated by experimental equation .simulation predicted value for critical velocity is 3.5 m/s which have good agreement with Oka and Atkinson experimental equation so we propose 3.5 m/s as critical velocity for fire with 100 mw in Alborz Tunnel . | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها [English] | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Critical Velocity, Fire, numerical simulation, FDS Software, Alborz Tunnel | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,298 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,170 |