تعداد نشریات | 7 |
تعداد شمارهها | 399 |
تعداد مقالات | 5,389 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,288,208 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,882,946 |
مبانی تدوین استاندارد ملّی شایستگیهای مدیران پروژه در ایران: ضرورت یک تغییر الگو در راهبردها | ||
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر | ||
مقاله 4، دوره 56، شماره 1، 1403، صفحه 75-90 اصل مقاله (1.21 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22060/ceej.2024.21969.7865 | ||
نویسندگان | ||
فرهاد سعیدی1؛ سعید یوسفی* 2؛ محمد حسین صبحیه3 | ||
1گروه مدیریت ساخت و آب، دانشکده عمران، معماری و هنر، واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران | ||
2گروه مدیریت پروژه و ساخت، دانشکده معماری، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
3گروه مدیریت پروژه و ساخت، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیتمدرس، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
تدوین خط مبنای شایستگی ملّی مدیریت پروژه در بسیاری کشورها متناسب با مقتضیات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و زیرساختی حاکم بر آن محیط صورتگرفته است. تفاوت شایستگیها ناشی از شرایط محیطی متفاوت کشورهای درحالتوسعه، نسبت به مبنای تدوین استانداردهای بینالمللی در کشورهای توسعهیافته از ضرورتهای تدوین چنین خط مبناهای بومی بوده است. این ضرورت سبب شد تا در پژوهشی با استفاده از روش دادهبنیاد، مبانی نظری توسعه استاندارد ملّی شایستگی مدیران پروژه در ایران بررسی شود. ضمن مصاحبهها 551 کد شناسایی و از طریق کدگذاری باز، محوری و گزینشی، تحلیل نهایی انجام شد. نهایتاً تدوین شرایط علّی، بستر، راهبردهاو پیامدها صورت پذیرفت. از لحاظ شرایط علّی، تاثیر عوامل کلان محیطی و شرایط خاص کشور بر نحوه مدیریتپروژه به وضوح قابل مشاهده است. در نتیجه این شرایط علّی، محیطی سراسر تغییر، پروژههایی غیراصولی، رفتارهای با پیشبینیپذیری پایین و قوانینی با تفسیرپذیری فردی شکل گرفته است. در چنین بستر انجام پروژه، تاثیرپذیری شایستگیهای رفتاری از شرایط محیطی، اهمیت بیشتر شایستگیهای رفتاری و محیطی نسبت به شایستگیهای فنی، بهعنوان موضوعاتی مهم در تغییر الگوی مدیریتی بهسمت نظم دوم مدیریتپروژه بوده است. همزمان ضرورت تغییرالگوی شایستگیهای فنی بهروشهای مبتنی بر چابکی یک موضوع راهبردی است. در این شرایط، کنارگذاشتن ساختارهای معمول برنامهریزی خطی و توجه به شایستگیهایی همچون کلاننگری، عارضهیابی مستمر، مدیریت در لحظه، خلاقیت و توان بالای حلمسأله و آمادگی ذهنی بالا، انعطافپذیری، تعهد کاری و نتیجهمحوری برای انجام پروژههای موفق ضروری بهنظر میرسد. | ||
کلیدواژهها | ||
مدیریت پروژه؛ شایستگی؛ مدل؛ روش دادهبنیاد؛ استاندارد ملّی | ||
موضوعات | ||
مهندسی و مدیریت ساخت و کنترل | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Fundamentals of Codifying National Competency Standard for Project Managers in Iran: Necessity of a Paradigm Change in Strategies | ||
نویسندگان [English] | ||
Farhad Saeedi1؛ Saied Yousefi2؛ Mohammad Hossein Sobhiyah3 | ||
1Faculty member of Tehran Science and Research Unit; Faculty of Civil Engineering, Architecture and Art; Construction and Water Management Department; Tehran; Iran. | ||
2Faculty member of Tehran University; Faculty of Architecture; Project and Construction Management Department; Tehran; Iran. | ||
3Faculty member of Tarbiat Modares University; Faculty of Architecture and Art; Project Management and Construction Department; Tehran; Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Compared to the foundation of developing international standards in developed countries, the difference in competencies due to the different environmental settings of developing countries is one of the necessities of developing national competency standards. The necessity, however, triggered the study of the theoretical foundations of developing the national competency standard of project managers in Iran as a grounded theory. Moreover, the impact of macro-environmental factors and particular conditions of the country on project management is perceptible in causal condition contexts. As a result of these causal conditions, an environment of complete change, unprincipled projects, behaviors with low predictability, and laws with individual interpretability have been formed. Accordingly, to perform the project, the impact of behavioral competencies on environmental conditions and the importance of behavioral and ecological competencies compared to technical competencies are important issues in changing the management model towards the second order of project management. Altogether, the requirement to change the pattern of technical competencies with methods based on agility is a strategic concept. In these circumstances, it seems necessary to leave the following items aside for successful projects: typical linear programming structures and focus on competencies such as holism, persistent troubleshooting, instantaneous management, creativity and problem-solving capability, high mental preparedness, flexibility, commitment, and result orientation. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Project Management, Competency, Model, Grounded Theory, National Standard | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
[1] Mac Donald, K., Rezania, D., & Baker, R. (2020). A grounded theory examination of project managers' accountability. International Journal of Project Management, 38(1), 27-35. [2] Schutte, N., Barkhuizen, N., & Van der Sluis, L. (2016). The development of a human resource management (HRM) professional competence model: A pilot study. Journal of Psychology in Africa, 26(3), 230-236. [3] Shippmann, J. S., Ash, R. A., Batjtsta, M., Carr, L., Eyde, L. D., Hesketh, B., ... & Sanchez, J. I. (2000). The practice of competency modeling. Personnel psychology, 53(3), 703-740. [4] Robotham, D., Jubb, R., (1996). Competences: measuring the immeasurable. Manag. Dev. Rev. 9. [5]. Hussain, A.; Jamil, M.; Farooq, M.U.; Asim, M.; Rafique, M.Z.; Pruncu, C.I. Project Managers’ Personality and Project Success: Moderating Role of External Environmental Factors. Sustainability 2021, 13, 9477. https://doi.org/ 10.3390/su13169477 [6] Armstrong, M (1995) ‘Demystifying Competence’. In Human Resources, November/December, pp 49-50. [7] CIPD, (2004). training and development, survey report. London. [8] Chiu. R. Selmer, J. (2010). Required Human Resource Competencies in theFuture: A Framework for Developing HR Executives in Hong Kong. [9] Horton, S., (2002), Competency management in the British Civil Service, The international journal of Public Sector Management, Vol. 13, No.4, pp.354-368. [10] Spencer LMJ, Spencer SM; (1993). Competence at work: models for superior performance. 1st ed. New York: Wiley. [11] Gonczi, A., Hager, P., & Athanasou, J. (1993). The development of competency-based assessment strategies for the professions. Canberra: AGPS. [12] Saynisch, M., (2010). Mastering complexity and changes in projects, Economy, and Society via Project Management Second Order (PM-2), Project Management Journal, Vol. 41, No. 5, 4-20. [13]. André Ribeiro, António Amaral, Teresa Barros, Project Manager Competencies in the context of the Industry4.0, Procedia Computer Science, Volume 181, 2021, Pages 803-810, ISSN 1877-0509, https://doi.org/10.1016/j.procs.2021.01.233. [14]. Magano, J.; Silva, C.; Figueiredo, C.; Vitória, A.; Nogueira, T.; Pimenta Dinis, M.A. Generation Z: Fitting Project Management Soft Skills Competencies—A Mixed-Method Approach. Educ. Sci. 2020, 10, 187. https://doi.org/10.3390/educsci10070187 [15] Strauss, A., & Corbin, J. M. (1997). Grounded theory in practice. Sage. [16] Luca, M., Nuttall, J., Emilion, J., & Postings, T. (2021). Systematic review and grounded theory as a mixed method to develop a framework for counselling skills competencies. Counselling and Psychotherapy Research. [17] Glaser, B., (1992). Emergence v Forcing Basics of Grounded Theory Analysis. Sociology Press, Mill Valley, CA. [19] Handcock, M. S., & Gile, K. J. (2011). Comment: On the concept of snowball sampling. Sociological Methodology, 41(1), 367–371. https://doi.org/10.1111/j.1467-9531.2011.01243.x [20] Holsti, O. R. (1969). Content analysis for the social sciences and humanities. Reading. MA: Addison-Wesley (content analysis). [21] Goulding, C. (2002). Grounded theory: A practical guide for management, business and market researchers. Sage. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 286 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 449 |