تعداد نشریات | 7 |
تعداد شمارهها | 399 |
تعداد مقالات | 5,389 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,288,207 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,882,945 |
بررسی اثر گازوئیل بر روی خواص ژئوتکنیکی خاکهای سیلتی | ||
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر | ||
مقاله 11، دوره 56، شماره 10، 1403، صفحه 1309-1320 اصل مقاله (819.5 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22060/ceej.2024.21554.7758 | ||
نویسندگان | ||
مسعود عامل سخی* 1؛ افسانه نجف پور2؛ سید محمد هادی مشکوه السادات3 | ||
1استادیار گروه مهندسی عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه صنعتی قم، قم، ایران | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد خاک و پی،گروه مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی قم، قم، ایران | ||
3دانشیار گروه شیمی،دانشگاه صنعتی قم، قم، ایران | ||
چکیده | ||
امروزه محیط زیست با آلودگیهای مختلفی رو به رو می شود که آلودگی با نفت و مشتقات نفتی از قبیل بنزین و گازوئیل یکی از خطرناکترین آنها است. مواد شیمیایی آلی، پایه و اساس صنایع بسیاری مانند پالایش سوخت، مجتمعهای پتروشیمی، سموم دفع آفات و مواد شوینده است. استفاده نادرست از مواد شیمیایی آلی میتواند خسارات جبران ناپذیری به محیط زیست وارد کند که باعث نگرانی روز افزون کشورهای مختلف شده است. علاوه بر تاثیرات مخرب زیست محیطی مانند آلودگی آبهای زیرزمینی و آب دریاها، باعث تغییراتی در خصوصیات ژئوتکنیکی خاک میشود که در خاکهای چسبنده با تغییر در بافت و ساختار کلی خاک نمود پیدا میکند. در ایــن پژوهــش بــه بررســی آزمایشگاهی خصوصیات ژئوتکنیکی خاک سیلتی آلوده به درصدهای مختلف گازوئیل(5،10،15%) با انجام آزمایشهای حدود آتربرگ (تعیین حد روانی و تعیین حد خمیری)، مقاومت فشاری تک محوری، برش مستقیم و آزمایش تراکم پرداخته شده است. نتایج بدست آمده از این تحقیق، نشان دهنده کاهش 27 درصدی حد روانی و کاهش 48 درصدی حد خمیری با افزایش میزان آلودگی خاک با گازوئیل میباشد. همچنین روند کاهشی در پارامترهای مقاومت برشی خاک سیلتی آلوده به درصدهای مختلف گازوئیل مشاهده شد. نتایج هر دو آزمایشهای برش مستقیم و مقاومت برشی تک محوری با روند مشابه، کاهش مقاومت برشی خاک آلوده را نشان دادهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
آلودگی؛ گازوئیل؛ سیلت؛ ژئوتکنیک؛ نفت | ||
موضوعات | ||
اصلاح خاک های آلوده | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Effects of gasoline contamination on geotechnical properties of silty soils | ||
نویسندگان [English] | ||
Masoud Amelsakhi1؛ Afsane Najafpour2؛ Mohammad Hadi Meshkatalsadat3 | ||
1Assistant Professor, Civil Engineering department, Faculty of Engineering, Qom University of Technology, Qom, Iran | ||
2Ms. student in Geotechnical engineering, Department of Civil Engineering, Qom University of Technology, Qom, Iran | ||
3Associate Professor, Chemical Department, Qom University of Technology, Qom, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Today, the environment is affected by different pollution, which pollution with oil and oil derivatives such as gasoline and diesel is one of the most dangerous. Organic chemicals are the foundation of numerous industries such as fuel refining, petrochemical complexes, pesticides and detergents. the Improper use of organic chemicals can cause irreparable damage to the environment, which has caused growing concern in many countries, in addition to the destructive effects of the environment, such as groundwater and seawater pollution ،it can changes the geotechnical properties of the soil, which are founded in cohesive soils by changing the texture and overall structure of the soil. This experimental investigation by Atterberg limits, unconfined compressive strength and direct shear tests was performed to assess the effect gasoline contamination on the geotechnical properties of silty soils which was polluted by different amounts of diesel (5, 10 ,15%). Comparison of the results showed 27% decrease in Liquid limits and 48% decrease in plastic limits with increasing oil contamination. This decreasing trend was observed in the shear strength parameters of soil contaminated with different percentages of diesel ،there is also a direct correlation between the amount of reduction and the increase in soil dry density. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
pollution, gasoline, silt, geotechnic, oil | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 120 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 152 |