تعداد نشریات | 7 |
تعداد شمارهها | 399 |
تعداد مقالات | 5,389 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,288,037 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,882,776 |
الگوی جدید اتصال پای ستون در قابهای مهاربندی شده مرکزگرا بدون کابلهای پیشتنیدگی | ||
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر | ||
مقاله 2، دوره 56، شماره 12، 1403، صفحه 1511-1532 اصل مقاله (1.31 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22060/ceej.2024.21024.7598 | ||
نویسندگان | ||
علی بیگلری* 1؛ زهرا حاجی محمدی2 | ||
1استادیار گروه مهندسی عمران، دانشکده فنی مهندسی گرگان، دانشگاه گلستان، گرگان، ایران | ||
2گروه مهندسی عمران، دانشکده فنی و مهندسی گرگان، دانشگاه گلستان، گرگان، ایران | ||
چکیده | ||
پای ستونها در سیستمها فولادی متعارف از اجزای اساسی قاب محسوب میشوند. رفتار آنها ثابت کرده است که این اجزای سازهای اثر قابل توجهی بر پاسخ لرزهای کلی ساختمان دارند. انعطافپذیری اتصالات پای ستون، تا حد زیادی زمان تنـاوب سازه و جابجایـی جانبـی طبقات را تحت تاثیر قرار میدهد. در این پژوهش، بمنظور توسعه و بهبود عملکرد لرزهای پای ستونها در سازههای فولادی، اتصالی نوآورانه در پای ستونها ارائه شده است. هدف اصلی از ارائه این اتصال، کاهش جابجاییهای ماندگار و به حداقل رساندن زمان تعمیر و اختلال در سرویسدهی ساختمان پس از زمینلرزههای قدرتمند است. بنابراین، بمنظور اینکه امکان ارزیابی و مقایسه رفتار لرزهای این اتصال با سیستمهای مقاوم باربر جانبی که به تازگی توسعه داده شدهاند فراهم شود، یک نمونه سیستم مهاربندی شده همگرای مرکزگرا(SC-CBF) از پژوهش حسان انتخاب شده و مورد تحلیل و اعتبارسنجی قرار گرفته است. عملکرد سیستم با پای ستون پیشنهادی نیز با استفاده از تحلیلهای عددی ارزیابی شده است. نتایج بدست آمده از تحلیل عددی اتصال پیشنهادی در پای ستونهای سازه نشان میدهد که در سیستم ارائه شده، میزان جابجایی نسبی ماندگار در سازه برابر با %14-10×2/2 میباشد. بنابراین میتوان نتیجه گیری کرد، اتصال پیشنهادی به خوبی هدف اصلی پژوهش که حذف جابجاییهای ماندگار در سیستم است را ارضـا مینماید. همچنین، با توجه به اینکه در پای ستون پیشنهادی از کابل های پیش تنیدگی استفاده نشـده است، اما جذب انرژی و سختـی بیشتـری را نسبت به سیستمهای SC-CBF که تاکنون توسعه داده شدهاند، دارا میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
قاب همگرای مرکزگرا(SC-CBF)؛ اتصال پای ستون فولادی؛ حرکت گهوارهای؛ ارزیابی دوام؛ جابجایی ماندگار | ||
موضوعات | ||
عملکرد لرزه ای روش های نوین مقاوم سازی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
New Form of Base Column Connection in Self-Centering Braced Frames without Post-Tensioned Cable | ||
نویسندگان [English] | ||
Ali Biglari1؛ Zahra Hajimohammadi2 | ||
1Department of Civil Engineering, Faculty of Engineering, Golestan University, Gorgan, Iran | ||
2Department of Civil Engineering, Faculty of Engineering, Golestan University , Gorgan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Conventional column bases are fundamental components of the steel frame. Their behavior has been proved to have a significant effect on the overall building seismic response. Base connections, flexibility largely affect the period of the building and the lateral displacement of the stories. In this research, a new type of connection at the steel column bases has been proposed. the main purpose of proposing this connection is to decrease residual displacement and minimize repair time and disruption of the building serviceability after a strong earthquake. Therefore, to be able to evaluate and compare the seismic performance of this connection with seismic lateral force resisting systems which have developed recently, a self-centering concentrically braced frame (SC-CBF) has been selected from Hasan’s research and analyzed and validated. Also, the performance of the system with the proposed column base is evaluated using numerical analysis. The results show that in the proposed system, the amount of residual drift in the structure is equal to 2.2×10-14%. Therefore, it can be concluded that the proposed connection satisfies the main purpose of the research well, which is to eliminate residual drifts in the system. they also have higher energy dissipation and stiffness than the SC-CBF system that has been developed so far. While the post-tensioned bars are not used. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Self-Centering Concentrically Braced Frame (SC-CBF), Steel base column connection, Rocking performance, Durability evaluation, Residual displacement | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 256 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 144 |