تعداد نشریات | 7 |
تعداد شمارهها | 399 |
تعداد مقالات | 5,389 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,287,993 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,882,741 |
شبیهسازی پرتابه بازگشتی به جو زمین جهت اندازه گیری شار حرارتی اعمال شده بر روی اتصالات بالک کنترلی | ||
نشریه مهندسی مکانیک امیرکبیر | ||
دوره 56، شماره 7، مهر 1403، صفحه 1027-1050 اصل مقاله (2.67 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22060/mej.2024.23096.7718 | ||
نویسندگان | ||
مصطفی محمودی* 1؛ حمید پرهیزکار2؛ جاماسب پیرکندی1 | ||
1دانشگاه صنعتی مالک اشتر | ||
2استادیار دانشگاه صنعتی مالک اشتر | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر شبیهسازی گرمایش آیرودینامیکی یک نمونه پرتابه بازگشت پذیر با قرارگیری بالک کنترلی و اجزای متصل به آن را مورد بررسی قرار داده است. در این پژوهش به بررسی چهار هندسه مختلف یک نمونه موشک تجاریسازی شده شامل موشک بدون بالک، موشک به همراه بالک کنترلی، موشک با بالک کنترلی به همراه شفت متصل به آن و موشک با بالک کنترلی و شفت متصل به آن با در نظر گرفتن گوه پرداخته شده و مقایسه نتایج بین این هندسهها صورت گرفته است. نتایج نشان میدهند که حضور بالک کنترلی به عنوان مانعی در راه حرکت جریان هوا باعث افزایش 27 درصدی شار حرارتی روی بدنه موشک شده است. به واسطه وجود شفت، شار حرارتی روی بدنه موشک در بخش جلوی شفت افزایش یافته است. علت این موضوع، تداخل لایه مرزی روی بدنه با موج شاک تشکیل شده در جلوی شفت است. بطوریکه در بالادست شفت این افزایش مقدار شار حرارتی 5 برابر هندسه بدون شفت است. حضور گوه در جلوی شفت، باعث کاهش 52 درصدی شار حرارتی در قسمت پایین دست خود میشود. همچنین گوه ماکزیمم شار حرارتی ایجاد شده روی سطح شفت را نسبت به هندسه سوم حدود 74% کاهش میدهد. بنابراین وجود گوه از اثرات مخرب گرمایش آیرودینامیکی در نزدیکی بالادست شفت به خوبی کاسته است. | ||
کلیدواژهها | ||
پرتابه بازگشتی؛ شبیه سازی عددی؛ شار حرارتی؛ بالک کنترلی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Numerical Simulation of Heat Flux Evaluation for Atmospheric Re-entry Control Wing Connections | ||
نویسندگان [English] | ||
mostafa mahmoodi1؛ Hamid Parhizkar2؛ jamasb pirkandi1 | ||
1malek ashtar university | ||
2malek ashtar university | ||
چکیده [English] | ||
The present research has investigated the simulation of the aerodynamic heating of a missile with regard to the placement and non-placement of the control block and its connection components. In this research, he investigated four different geometries of a commercialized missile sample, including a missile without a block, a missile with a control block, a missile with a control block and a shaft connected to it, and a missile with a control block and a shaft connected to it, considering the wedge. The results showed that the presence of control block as an obstacle in the way of air flow has increased the heat flux on the missile surface by about 27% compared to the first phase. In the upstream of the shaft, t in the amount of heat flux is 5 times compared to the case without the shaft. Also, with the simulation of the fourth phase, the effect of the presence of the wedge in guiding the fluid flow and reducing the damaging effects of heating around the location of the shaft was revealed. The results showed that the presence of the wedge caused the heat flux of the missile surface to decrease by about 52% compared to the third phase. Also, the wedge has reduced the maximum heat flux created on the shaft surface by about 74% compared to the third phase. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Re-entry Vehicle, Numerical Simulation, Heat Flux, Control Wing Connections | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 139 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 160 |